Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Arbetsmiljöverket granskar Bring

Slovakiska Bring tecknar fortfarande inte kollektivavtal med Transport. Bolaget väntar på besked från svenska Arbetsmiljöverket – om chaufförerna är utstationerade och därmed ska ha svenska villkor. Myndigheten funderar på hur den ska gå vidare.

I fredags skulle Transport och slovakiska Bring Trucking ha träffats i Stockholm. Efter ett tidigare möte i Slovakien hade de svenska ombudsmännen tänkt sig att ett kollektivavtal nu var på gång.

– Dagen före lämnade Bring återbud, berättar Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Företaget hävdar fortfarande att chaufförernas bas inte finns i Sverige, och att det inväntar besked från Arbetsmiljöverket.

De egentliga huvudpersonerna i den här historien är de chaufförer som är anställda av Bring Trucking och kör i Sverige. Ombudsmän i Transport har sett att de sover i sina bilar månader i sträck och sköter sin hygien i Brings depå i Jönköping.

Efter att ha iakttagit hur chaufförerna jobbar och lever anmälde Transport detta till Arbetsmiljöverket. Fackets syfte är att myndigheten ska slå fast att chaufförerna är utstationerade i Sverige. För som utstationerad arbetskraft ska en arbetare garanteras det svenska avtalets miniminivå, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt det svenska kollektivavtalet.

Från början sa Arbetsmiljöverkets jurist att det var för svårt att utreda fallet. Men i december skickades i alla fall ett brev till Bring Trucking i Slovakien. Den svenska myndigheten anser där att företagets anställda är utstationerade i Sverige. Och att företaget ska anmäla detta, annars hotar en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Bring Trucking svarar att chaufförerna inte är stationerade i Sverige. De kör internationella transporter mellan Sverige och Norge, enligt företaget.

– Nu diskuterar vi hur vi ska gå vidare, säger Heidi Wiik, jurist på Arbetsmiljöverket. Det bästa vore om vi fick ett mer detaljerat tips om någon specifik person som är anställd på företaget och dokumenterat kör transporter inom Sverige.

Samtidigt grubblar Transport på hur facket kan gå vidare för att chaufförer som kör stadigt inom Sverige ska få svenska villkor.

– Är det läge att skramla med konfliktvapen? funderar Magnus Falk.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-04-10
    av Lena Blomquist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (1)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • VG9tbXkgSg==
    • Tommy J 2017-04-11

    Kanske läge för åklagare att fastställa i domstol ifall utländska åkerier kan bedriva verksamhet i Sverige på permanent basis, genom att använda sig av uråldriga EU direktiv...som inte hängt med i utvecklingen. Grundsyftet med direktiven gällande bla kombidirektivet och cabotage är att avlasta vägnätet och främja miljön!! Jo tjena!!

Utstationering

En utländsk arbetsgivare som "stationerar ut" arbetstagare till exempelvis Sverige måste anmäla det till Arbetsmiljöverket, så fort utstationeringen varar längre än fem dagar. Den utsända ska omfattas av svenska arbetsmiljöregler och har rätt till lön enligt svenska villkor.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser