Close
Özz Nujen har lanserat sig själv som statsminister. Här släpper Transports tillförordnade ordförande in honom på scenen för att underhålla kongressande transportare.
Close
Kongress 2017

Kongressen är på rull

Invigning. Röda fanor och tecknade blå lastbilskonturer. Spänning, oro och förväntan låg i luften när Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson slog klubban i bordet och invigde förbundets 34:e ordinarie kongress i Örebro.

219 nylunchade kongressombud strömmade till kongresshallen med varsin padda, i stället för tidigare års tjocka pappersluntor. Där kom yngsta ombudet Nenad Milosovic från Helsingborgsavdelningen, som på eget bevåg snickrat ihop text och musik till en egen Transportsång.

I sista stund flyttades den dock fram från invigningen till kongressmiddagen – till förmån för lördagens klassiska Arbetets söner. Allsången till framrullande text på skärm tog sig i styrka efter en trevande inledning bland de stående ombuden.

På plats var också förre lokalombudsman Christer Karlsson, nu inbjuden som pensionär och ”fixare”, under kongressens  sex dagar med val av ordförande och högsta ledning, klubbande av motioner och besök av sammanlagt tre socialdemokratiska ministrar.

När statsminister Stefan Löfven låtit hälsa att han inte hinner komma.

– Vad som nu kan vara viktigare än att vara här, skojade tillförordnade ordförande Markus Pettersson.

En av två som kandiderar för att efterträda Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren. Christer Karlsson räknade och räknade till nio kongresser, men på den första var han inte ombud.

Trots öppen maktstrid – som tärt hårt på förbundet och fick Markus Pettersson att betona vikten av att respektera varandra och varandras skilda åsikter – förutspådde Christer Karlsson en lugn kongress.

Inte alls i nivå med turbulensen kring 1970-talets ordförande Hasse Ericson, som fortfarande älskas av gamla lastbilschaufförer som en skicklig avtalsförhandlare, trots att han for till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien.

Efter minnesstunden för transportare som gått bort under de gångna fem åren andades salen högtid när Markus Pettersson tog till orda:

– Vi möts, bryter tankar, har olika åsikter men jag är övertygad om att vi kommer att ta oss ur det här starkare än när vi kom in. Vi pratar för olika saker och inte emot.

Talet om att visa respekt i Transport, som i år fyller 120 år, möttes av en varm applåd. Markus Pettersson lyfte modern teknik och globalisering som både välsignelse och förbannelse. Och att mycket har hänt sedan Transport gjorde sin förra film med arbetande transportarbetare 1957 blev tydligt i den nyproducerade som hade premiär under kongressens inledning.

Med i filmen var förstås Transports grundare, Charles och hustrun Elin Lindley, som drog upp konturerna för ett hamnförbund hemma vid köksbordet i lägenheten på David Bagares gata i Stockholm.

Transportmarknaden växer. I dag bidrar Sveriges transportarbetare till att över en miljon olika typer av gods fraktas kors och tvärs genom landet, varje dag. Samtidigt tog Markus Pettersson upp problemet med förbundets krympande medlemsantal, drygt 60 000 i dag, och manade alla i kongresshallen och på förbundets olika nivåer att tillsammans kämpa. Inte bara för att rekrytera medlemmar och organisera arbete ute på arbetsplatserna utan också för  att behålla de medlemmar Transport redan har. .

– Det är en utmaning för oss alla. Hur vi möter globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen kommer att vara helt avgörande för vårt förbunds framtid.

Angående de interna stridigheterna betonade Pettersson att det inte är det som förbundets medlemmar betalar för och det som förbundet ska syssla med. Han tackade församlingen för att man ändå fortsatt att arbeta hårt med att bygga upp studieverksamheten, organiserat medlemmar och förhandlat fram ”starka kollektivavtal”.

– Jag tycker att ni alla ska sträcka på er. Vi gör skillnad när vi gör saker tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.