Close
Özz Nujen har lanserat sig själv som statsminister. Här släpper Transports tillförordnade ordförande in honom på scenen för att underhålla kongressande transportare.
Close
Kongress 2017

Kongressen är på rull

Invigning. Röda fanor och tecknade blå lastbilskonturer. Spänning, oro och förväntan låg i luften när Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson slog klubban i bordet och invigde förbundets 34:e ordinarie kongress i Örebro.

219 nylunchade kongressombud strömmade till kongresshallen med varsin padda, i stället för tidigare års tjocka pappersluntor. Där kom yngsta ombudet Nenad Milosovic från Helsingborgsavdelningen, som på eget bevåg snickrat ihop text och musik till en egen Transportsång.

I sista stund flyttades den dock fram från invigningen till kongressmiddagen – till förmån för lördagens klassiska Arbetets söner. Allsången till framrullande text på skärm tog sig i styrka efter en trevande inledning bland de stående ombuden.

På plats var också förre lokalombudsman Christer Karlsson, nu inbjuden som pensionär och ”fixare”, under kongressens  sex dagar med val av ordförande och högsta ledning, klubbande av motioner och besök av sammanlagt tre socialdemokratiska ministrar.

När statsminister Stefan Löfven låtit hälsa att han inte hinner komma.

– Vad som nu kan vara viktigare än att vara här, skojade tillförordnade ordförande Markus Pettersson.

En av två som kandiderar för att efterträda Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren. Christer Karlsson räknade och räknade till nio kongresser, men på den första var han inte ombud.

Trots öppen maktstrid – som tärt hårt på förbundet och fick Markus Pettersson att betona vikten av att respektera varandra och varandras skilda åsikter – förutspådde Christer Karlsson en lugn kongress.

Inte alls i nivå med turbulensen kring 1970-talets ordförande Hasse Ericson, som fortfarande älskas av gamla lastbilschaufförer som en skicklig avtalsförhandlare, trots att han for till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien.

Efter minnesstunden för transportare som gått bort under de gångna fem åren andades salen högtid när Markus Pettersson tog till orda:

– Vi möts, bryter tankar, har olika åsikter men jag är övertygad om att vi kommer att ta oss ur det här starkare än när vi kom in. Vi pratar för olika saker och inte emot.

Talet om att visa respekt i Transport, som i år fyller 120 år, möttes av en varm applåd. Markus Pettersson lyfte modern teknik och globalisering som både välsignelse och förbannelse. Och att mycket har hänt sedan Transport gjorde sin förra film med arbetande transportarbetare 1957 blev tydligt i den nyproducerade som hade premiär under kongressens inledning.

Med i filmen var förstås Transports grundare, Charles och hustrun Elin Lindley, som drog upp konturerna för ett hamnförbund hemma vid köksbordet i lägenheten på David Bagares gata i Stockholm.

Transportmarknaden växer. I dag bidrar Sveriges transportarbetare till att över en miljon olika typer av gods fraktas kors och tvärs genom landet, varje dag. Samtidigt tog Markus Pettersson upp problemet med förbundets krympande medlemsantal, drygt 60 000 i dag, och manade alla i kongresshallen och på förbundets olika nivåer att tillsammans kämpa. Inte bara för att rekrytera medlemmar och organisera arbete ute på arbetsplatserna utan också för  att behålla de medlemmar Transport redan har. .

– Det är en utmaning för oss alla. Hur vi möter globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen kommer att vara helt avgörande för vårt förbunds framtid.

Angående de interna stridigheterna betonade Pettersson att det inte är det som förbundets medlemmar betalar för och det som förbundet ska syssla med. Han tackade församlingen för att man ändå fortsatt att arbeta hårt med att bygga upp studieverksamheten, organiserat medlemmar och förhandlat fram ”starka kollektivavtal”.

– Jag tycker att ni alla ska sträcka på er. Vi gör skillnad när vi gör saker tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.