Close
Özz Nujen har lanserat sig själv som statsminister. Här släpper Transports tillförordnade ordförande in honom på scenen för att underhålla kongressande transportare.
Close
Kongress 2017

Kongressen är på rull

Invigning. Röda fanor och tecknade blå lastbilskonturer. Spänning, oro och förväntan låg i luften när Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson slog klubban i bordet och invigde förbundets 34:e ordinarie kongress i Örebro.

219 nylunchade kongressombud strömmade till kongresshallen med varsin padda, i stället för tidigare års tjocka pappersluntor. Där kom yngsta ombudet Nenad Milosovic från Helsingborgsavdelningen, som på eget bevåg snickrat ihop text och musik till en egen Transportsång.

I sista stund flyttades den dock fram från invigningen till kongressmiddagen – till förmån för lördagens klassiska Arbetets söner. Allsången till framrullande text på skärm tog sig i styrka efter en trevande inledning bland de stående ombuden.

På plats var också förre lokalombudsman Christer Karlsson, nu inbjuden som pensionär och ”fixare”, under kongressens  sex dagar med val av ordförande och högsta ledning, klubbande av motioner och besök av sammanlagt tre socialdemokratiska ministrar.

När statsminister Stefan Löfven låtit hälsa att han inte hinner komma.

– Vad som nu kan vara viktigare än att vara här, skojade tillförordnade ordförande Markus Pettersson.

En av två som kandiderar för att efterträda Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren. Christer Karlsson räknade och räknade till nio kongresser, men på den första var han inte ombud.

Trots öppen maktstrid – som tärt hårt på förbundet och fick Markus Pettersson att betona vikten av att respektera varandra och varandras skilda åsikter – förutspådde Christer Karlsson en lugn kongress.

Inte alls i nivå med turbulensen kring 1970-talets ordförande Hasse Ericson, som fortfarande älskas av gamla lastbilschaufförer som en skicklig avtalsförhandlare, trots att han for till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien.

Efter minnesstunden för transportare som gått bort under de gångna fem åren andades salen högtid när Markus Pettersson tog till orda:

– Vi möts, bryter tankar, har olika åsikter men jag är övertygad om att vi kommer att ta oss ur det här starkare än när vi kom in. Vi pratar för olika saker och inte emot.

Talet om att visa respekt i Transport, som i år fyller 120 år, möttes av en varm applåd. Markus Pettersson lyfte modern teknik och globalisering som både välsignelse och förbannelse. Och att mycket har hänt sedan Transport gjorde sin förra film med arbetande transportarbetare 1957 blev tydligt i den nyproducerade som hade premiär under kongressens inledning.

Med i filmen var förstås Transports grundare, Charles och hustrun Elin Lindley, som drog upp konturerna för ett hamnförbund hemma vid köksbordet i lägenheten på David Bagares gata i Stockholm.

Transportmarknaden växer. I dag bidrar Sveriges transportarbetare till att över en miljon olika typer av gods fraktas kors och tvärs genom landet, varje dag. Samtidigt tog Markus Pettersson upp problemet med förbundets krympande medlemsantal, drygt 60 000 i dag, och manade alla i kongresshallen och på förbundets olika nivåer att tillsammans kämpa. Inte bara för att rekrytera medlemmar och organisera arbete ute på arbetsplatserna utan också för  att behålla de medlemmar Transport redan har. .

– Det är en utmaning för oss alla. Hur vi möter globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen kommer att vara helt avgörande för vårt förbunds framtid.

Angående de interna stridigheterna betonade Pettersson att det inte är det som förbundets medlemmar betalar för och det som förbundet ska syssla med. Han tackade församlingen för att man ändå fortsatt att arbeta hårt med att bygga upp studieverksamheten, organiserat medlemmar och förhandlat fram ”starka kollektivavtal”.

– Jag tycker att ni alla ska sträcka på er. Vi gör skillnad när vi gör saker tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.