Close
”Arbetsledaren sa att jag skulle betala 150 000 kronor om jag ville ha fast anställning och arbetstillstånd”, säger Sami.
Close
Gästarbetare utnyttjas

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressades på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Vi kan kalla männen Sami och Amin, med fingerade namn. Båda är palestinier och jobbade som bemanningsanställda hos Texab, på ett av Postnords lager i Göteborg. Transportarbetaren har i tidigare artiklar skildrat hur Texab satt i system att hämta migrantarbetare från ”tredje land”, alltså länder utanför EU, till Sverige. Arbetarna har kommit främst från Balkan och Mellanöstern.

Företaget har också anställt flyktingar, som kommit som asylsökande.

För den som kommer från tredje land finns två sätt att få stanna i Sverige. Ett är att söka asyl, ett annat är att jobba här i fyra år. Efter den tiden får Sami, Amin och andra som kommit hit automatiskt rätt att stanna kvar permanent.

Arbetstillstånden beviljas av Migrationsverket och gäller hos en bestämd arbetsgivare, i det här fallet Texab. På företagets arbetsställe i Göteborg har anställda vittnat om en rad problem och konflikter (se bakgrund). Det är också där Sami och Amin hävdar att de uppmanats att betala pengar under bordet för att få förlängda arbetskontrakt – vilket är biljetten till förlängda arbetstillstånd.

”Kostar 150 000”

Så här lyder Samis berättelse:

I juni 2016 vände han sig till sin arbetsledare i Göteborg, i hopp om att få förlängd anställning – och därmed fortsatt arbetstillstånd. Sami blev hänvisad till huvudkontoret i Stockholm. Där satte en person med ledande position i företaget honom i kontakt med en arabisktalande arbetsledare. Vi fingerar deras namn till Boris, för personen med högre position, och Goran, för arbetsledaren.

När Sami ringde upp Goran svarade han:

”Det här med arbetstillstånd kommer att ta mycket tid och resurser från oss. Vi har sagt att vi kommer att ha dig anställd i fyra år, så det kostar dig 150 000 kronor.”

Sami svarade att det var för mycket, men fick höra att så löd dealen. Senare fick han avslag på sin asylansökan och det blev ännu viktigare att få förlängt jobb, för att Sami inte skulle bli utvisad. Han var pressad och ringde upp Goran igen och sa att han inte hade så mycket pengar. Goran svarade att det räckte att Sami betalade 120 000 kronor.

”Jag har inte alla de pengarna, men du kan få lite nu och så betalar jag av resten efter hand”, svarade Sami.

I början av februari 2017 träffade Sami personen med ledande position i företaget och arbetsledaren, som han pratat med i telefon. De stämde träff på kafé Bab Al Hara på Brahegatan i Göteborg mellan klockan 18 och 19. Sami räckte över ett kuvert med 50 000 kronor i kontanter till arbetsledaren, och de kom överens om att nästa betalning skulle ske i juli, samma år, uppger Sami.

I juli var det dags för nästa betalning, Sami minns inte exakt datum, men Boris och Goran kom till centralstationen i Göteborg. Klockan var cirka 22 och Goran tog emot Samis kuvert med 20 000 kronor i kontanter.

Den tredje kontanta betalningen (med sedlar i ett kuvert) gjorde Sami på sin arbetsplats, Postnords lager i Göteborg, i september. En släkting till Boris, också anställd på Texab i Stockholm som vi kan kalla Jasmin, kom dit. De båda hade inte bokat träff, men Sami tog Jasmin åt sidan, hämtade pengarna i sitt skåp och gav dem till henne. Klockan var 15-16.

Så här långt är det Samis berättelse.

Trakasserier

Totalt betalade Sami 90 000 kronor, säger han. Men han vet inte om de som tog emot pengarna behöll dem eller om de lämnades vidare till någon eller några andra inom företaget.

När Sami inte ville betala mer fick han problem och utsattes för systematiska trakasserier på jobbet, hävdar han. En ny arbetsledare hade anställts i Göteborg och en dag kom han till Sami på jobbet med en telefon. Goran var i luren och sa:

”Du är skyldig oss 30 000 kronor.”

Sami blev uppmanad att ge pengarna till arbetsledaren i Göteborg. När han sa att han redan fått sitt arbetstillstånd och inte ville betala mer hotade arbetsledaren att göra så att han blev utvisad ur Sverige, uppger han.

Inga vittnen

Sami har inga vittnen eller inspelningar, vare sig av telefonsamtalen eller överlämningarna av pengar. Men han har berättat samma sak i förhör med polisen i Göteborg den 12 juli i år.

Pengarna säger han sig ha tjänat in under sitt arbete på Texab och lånat ihop av vänner. Nu är Sami skuldsatt och ligger efter med hyran.

Betala för arbetetstillstånd

Sami började jobba på Texab våren 2015 medan Amin kom i början av 2017.

Så här berättar han:

Den 22 oktober 2017 kom Boris, Goran och företagets vd, Torbjörn Ulf, till Postnords lager i Göteborg.

”Det var första gången jag träffade cheferna. Jag stod inne i en container och lossade gods tillsammans med en kollega. De kom in och skickade i väg min kollega”.

Torbjörn Ulf pratade, Goran tolkade och Boris var också med. Torbjörn Ulf sa:

”Vi ska ge dig ett arbetstillstånd så att du kan stanna kvar i företaget. Du behöver inte betala så mycket som andra, bara 30 000 kronor.”

Amin sa nej och de tre gick arga därifrån. Efter det utsattes även han för särbehandling och trakasserier på lagret, hävdar han.

Undersökningen lades ned

Tillbaka till Sami. Den 12 juli i år förhördes han av polisen, i ett annat ärende, efter konflikter på arbetsplatsen. Sami berättade då om pengarna han betalat för att få arbetstillstånd, men polisen kommer inte att driva frågan vidare, säger förundersökningsledare Lina Mosskull. Undersökningen om konflikten är nedlagd.

– Vi diskuterade det, men i nuläget har vi inte upprättat något nytt ärende. Det behöver inte betyda att vi aldrig kommer att göra det, tillägger hon.

En annan källa inom polisen uppmanar Sami att göra en polisanmälan, men bedömer att bevisläget är dåligt, att ord kommer att stå mot ord och att en förundersökning i frågan riskerar att också läggas ner.

Tolkhjälp

Transportarbetaren träffade Sami och Amin på Transports avdelning i Göteborg. En av förbundets arabisktalande ombudsmän tolkade. Uppgifterna kontrollerades och kompletterades sedan, med tolkhjälp.

 

Fotnot: Postnord har sagt upp avtalet med Texab, som avslutar sin entreprenad i Göteborg den 31 oktober. Vem som tar över uppdraget är inte känt när detta trycks.

Texabs vd nekar till anklagelserna

Tillbakavisar. – De anklagelser som förs fram via tidningen är ytterst allvarliga. Dock är vi väldigt tveksamma till sanningshalten.
Så bemöter Texabs vd Torbjörn Ulf uppgifterna om att migrantarbetare ska ha betalat för att få arbetstillstånd och jobb på företaget.

Att vd:n är tveksam till sanningshalten i anklagelserna hänvisar han till att Texab och facket har en pågående förhandling kring uppsägning av en av migrantarbetarna i Göteborg. Frågan väntar på avgörande i Arbetsdomstolen. Konflikterna har pågått länge på Postnords lager och känslorna är upprörda.

Torbjörn Ulf skriver att bolaget haft fem migrantarbetare med arbetstillstånd, som jobbat i Göteborg. Han skjuter över ansvaret för rekryteringen på en av dem som arbetade som arbetsledare, innan han sades upp efter anklagelser, motanklagelser och en facklig uppgörelse. Vi kan kalla honom Wassim. Torbjörn Ulf svarar i ett mejl:

”Det är Wassim som ombesörjt rekryteringen av de andra fyra och medverkat till arbetskraftsinvandringen och uppgifter till Migrationsverket. Att alla fem är avskedade eller kommer att tvingas sluta, menar vi är tillräckligt för att ställa oss väldigt skeptiska till de uppgifter ni för fram.”

Att flera arbetsledare och anställda, främst med anställning i Stockholm, uppges ha varit inblandade och ska ha tagit emot pengar, kommenterar Ulf:

”Vi är som sagt skeptiska till dessa uppgifter på grund av att vi bedömer era uppgiftslämnare som icke trovärdiga.”

Känner du till att ansvariga på Texab begärt pengar för arbete och arbetstillstånd?

”Ja, vi fick dessa uppgifter från en tidigare anställd i samband med att Wassim avskedades. Vid de fackliga förhandlingar som följde framfördes detta till ombudsmännen på Transport. Det avfärdades dock av ombudsmännen som uppdiktade historier.”

Torbjörn Ulf riktar alltså anklagelserna om att ha tagit emot pengar mot Wassim och säger att han misstänks ha begärt 25 000 kronor för att hjälpa till med arbetstillstånd.

I samband med konflikterna och uppsägningen av Wassim vittnade andra migrantarbetare om att ni försökte få dem att berätta om misstankarna mot honom. Stämmer det?

”Ja, i syfte att få vår misstanke mot Wassim styrkt ville vi ha ytterligare vittnesmål för att eventuellt kunna polisanmäla. Dock fick vi inte det.”

Att Torbjörn Ulf själv skulle ha närvarat när Amin uppmanades att betala 30 000 kronor betecknar han i ett mejl som ”rena falsarier, något sådant har inte inträffat.” Han ser det som smutskastning av företaget från tidigare anställda. Vd:n gör dock ett tillägg:

”Stämmer uppgifterna ni nu gett oss, och de kan verifieras på ett sätt som skulle kunna innebära en ordentlig polisiär utredning med åtal och fällande domar som mål, så kommer vi omgående att polisanmäla. Vi uppmanar också Transport att göra en polisanmälan.”

Att Texab sedan 2008, då nya regler för arbetskraftsinvandringen infördes, har anställt personer från länder utanför EU förklarar Torbjörn Ulf med svårigheter att rekrytera personal. Han skriver:

”Att arbeta på lager är dessvärre inte attraktivt för merparten av dagens unga, svenskfödda befolkning. Vi betalar kollektivavtalsenliga löner och erhåller inget som helst anställningsstöd för den här kategorin anställda”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. banan sverige:
    30 december, 2018

    Att arbeta på lager är dessvärre inte attraktivt för merparten av dagens unga, svenskfödda befolkning. Vi betalar kollektivavtalsenliga löner och erhåller inget som helst anställningsstöd för den här kategorin anställda”.

    jävla lögn! finns tusentals ungdomar som vill jobba inom lager. det är brist på jobb snarare i den kategorin. sverige ´är en banan republik som tillåter slaveri. pinsamt! skämigt

Lästips:

David Ericsson

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Cykelåkeriet Pling transport

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.