”Vi borde vara fler yrkesverksamma”

Kongressen. Nära hälften av de 219 ombuden på kongressen är anställda och arbetar hel- eller deltid inom Transport. Medelåldern ligger kring 45 år och kvinnorna är med drygt 40 ombud något mer representerade än i medlemskåren i stort.

De regionala skyddsombuden ansvarar för arbetsmiljöfrågor på lokalavdelningarna. Räknar man ihop dem med förbundets lokala ombudsmän och avdelningsordföranden hamnar man kring 47 procent av kongressombuden.

Då är högsta ledningen, förbundsstyrelsens 13 ledamöter, inte inräknade.

Dick Mattsson– Vi borde vara fler på kongressen som är yrkesverksamma och vet hur det är att jobba på golvet. Om det ändå gick att styra dithän, säger Dick Mattsson som kör för Olssons åkeri i Skövde.

– Men som det är nu är det väldigt svårt att få folk att ställa upp, ta fackliga uppdrag och skaffa sig den erfarenhet som krävs. Det är ett stort problem.

Majoriteten av ombuden är som Dick Mattsson, födda på 1960-talet. Slår man ihop alla hamnar medelåldern kring 45 år, att jämföra med omkring 43 bland förbundets cirka 60 000 medlemmar.

1970- och 80-talisterna blir ungefär lika många på kongressen och 90-talisterna har tagit ett stort kliv framåt – med åtta ombud. Yngst är en 25-årig bemanningsanställd från Helsingborg. En av knappt 20 ombud med utländskt klingande namn, som också blivit fler än tidigare.

Lastbilschauffören Dick Mattsson laddar för sin tredje kongress. Han hade tänkt lämna över till yngre krafter, men valet av ny ordförande fick honom att tänka om.

Erfarenhet från Transports branscher borde vara ett krav för att kandidera till Transports ledning, anser han. Och gör sitt inspel i maktkampen inför kongressen:

– Ingen borde sitta längre än två kongressperioder. Sen ska man ut i verkligheten igen!

Tilläggas kan att Transports anställda har sina rötter i olika transportbranscher.

Flest kongressombud kommer från åkeri och terminal, som följs av bevakningsanställda. Taxibranschen, med få medlemmar, är trots det väl representerad med ett tiotal ombud, följt av miljö-, hamn- och flygplatsarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.