”Vi borde vara fler yrkesverksamma”

Kongressen. Nära hälften av de 219 ombuden på kongressen är anställda och arbetar hel- eller deltid inom Transport. Medelåldern ligger kring 45 år och kvinnorna är med drygt 40 ombud något mer representerade än i medlemskåren i stort.

De regionala skyddsombuden ansvarar för arbetsmiljöfrågor på lokalavdelningarna. Räknar man ihop dem med förbundets lokala ombudsmän och avdelningsordföranden hamnar man kring 47 procent av kongressombuden.

Då är högsta ledningen, förbundsstyrelsens 13 ledamöter, inte inräknade.

Dick Mattsson– Vi borde vara fler på kongressen som är yrkesverksamma och vet hur det är att jobba på golvet. Om det ändå gick att styra dithän, säger Dick Mattsson som kör för Olssons åkeri i Skövde.

– Men som det är nu är det väldigt svårt att få folk att ställa upp, ta fackliga uppdrag och skaffa sig den erfarenhet som krävs. Det är ett stort problem.

Majoriteten av ombuden är som Dick Mattsson, födda på 1960-talet. Slår man ihop alla hamnar medelåldern kring 45 år, att jämföra med omkring 43 bland förbundets cirka 60 000 medlemmar.

1970- och 80-talisterna blir ungefär lika många på kongressen och 90-talisterna har tagit ett stort kliv framåt – med åtta ombud. Yngst är en 25-årig bemanningsanställd från Helsingborg. En av knappt 20 ombud med utländskt klingande namn, som också blivit fler än tidigare.

Lastbilschauffören Dick Mattsson laddar för sin tredje kongress. Han hade tänkt lämna över till yngre krafter, men valet av ny ordförande fick honom att tänka om.

Erfarenhet från Transports branscher borde vara ett krav för att kandidera till Transports ledning, anser han. Och gör sitt inspel i maktkampen inför kongressen:

– Ingen borde sitta längre än två kongressperioder. Sen ska man ut i verkligheten igen!

Tilläggas kan att Transports anställda har sina rötter i olika transportbranscher.

Flest kongressombud kommer från åkeri och terminal, som följs av bevakningsanställda. Taxibranschen, med få medlemmar, är trots det väl representerad med ett tiotal ombud, följt av miljö-, hamn- och flygplatsarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?