Elektroniska staket ska stå emot terrorattacker

Terrordådet. Geofencing ska provas som ett sätt att minska risken för terrordåd där lastbilar används som vapen. Försök att spärra av områden med elektronisk teknik ska testas redan nästa år.

– Vi går vidare med utveckling av tekniken kring geofencing, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i ett pressmeddelande.

– Hade man haft tekniken på plats vid terrordådet i Stockholm hade man förmodligen kunnat stoppa bilen från att köra in på Drottninggatan eller tvingat fordonet att hålla lägre hastighet. Under förutsättning att bilen hade varit uppkopplad, säger hon till TT.

Anna Johansson berättar att de tekniska lösningarna ska utvecklas i samverkan mellan myndigheter, kommuner och industri. Hon säger att de ska bidra till att både lösa samhällsproblem och stärka den svenska konkurrenskraften.

Brett samarbete

En dryg månad har gått sedan en lastbil användes för att medvetet meja ner människor på Drottninggatan mitt i Stockholm. Som ett svar på den terrorhandlingen kallade infrastrukturminister Anna Johansson (S) en vecka senare till sig bland andra polisen, lastbilstillverkarna, storstadskommunerna, Trafikverket, branschorganisationerna och facket.

Då diskuterade de olika aktörerna en rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte. I dag presenterar Anna Johansson några beslut som träffen och efterföljande kontakter har resulterat i.

Med geofencing kan ett område spärras av elektroniskt så att bara tillåtna fordon kan köras in. Trafikverket ska leda en arbetsgrupp med de stora lastbilstillverkarna och representanter för Sveriges största städer. Målet är att geofencing ska kunna demonstreras i Sverige under nästa år.

Fingeravtryck avskrivna

Däremot har infrastrukturministern avskrivit alla tankar på att förarens fingeravtryck eller liknande skulle fungera som bilnyckel för lastbilarna.

– Vi har fått väldigt tydliga signaler från branschen om att det vore en dålig åtgärd, eftersom det skulle innebära att en lastbilschaufför skulle kunna bli kidnappad eller ännu värre. säger hon till TT.

Myndigheten Trafikanalys fått i uppdrag att ta reda på hur mycket tunga fordon som rör sig i stadsmiljöerna – och redovisa om godset kan transporteras på något annat sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Diagram antal tillstånd 2012–2018

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.