Enkät

Enkät: 6 tycker till

6 enkätbilder
Close
Sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.
Close
Inför EU-valet

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

ETF-demonstration i Bryssel, 27 mars 2019
Bryssel den 27 mars i år. Omkring 5 000 demonstranter från stora delar av Europa samlades för att protestera mot social dumpning i transportsektorn. Foto: Calle von Scheele

Lucy Majson, tankbilschaufför, StorbritannienLucy Majson, tankbilschaufför, Storbritannien:

– Villkoren måste förbättras och jämnas ut inom EU. Att vara chaufför ska vara ett arbete med framtidsutsikter. Något som jag som kvinna kan göra under hela min karriär med glädje, inte något som är en ständig kamp.

 

Jane Peacock, bussförare, Storbritannien

Jane Peacock, bussförare, Storbritannien:

– Jag är här för att visa solidaritet och protestera mot de skrupelfria arbetsgivarna som utnyttjar lagstiftningen för att försämra villkoren på vägarna.

 

Dennis Lauwers, lastbilschaufför, Belgien

Dennis Lauwers, lastbilschaufför, Belgien:

– Jag kör internationella transporter. Den sociala dumpningen ökar för varje dag. Vi förlorar allt fler jobb i Belgien. Det är ett modernt slaveri. Vi tycker att det undergräver våra rättigheter.

 

Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare, Sverige:

Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare, Sverige:

– Det duger inte att ha vilda västern på vägarna, varken i Sverige eller resten av Europa. Nu måste vi få någon ordning på det här. Vi måste ha ett regelverk som följs i transportsektorn och som är konkurrensneutralt.

 

Frank Moreels, ordförande i ETF, Belgien

Frank Moreels, ordförande i ETF, Belgien:

– Vi vill ge en tydlig signal till kandidaterna i EU-valet. Något är ruttet i transportsektorn. Vi ber dem förena sig med oss i kampen mot social dumpning.

 

Henryk Piatkowsni, facklig ledare, Polen

Henryk Piatkowsni, facklig ledare, Polen:

– Det är ett viktigt budskap till EU-kommissionen om att vi måste få en lösning på problemet med den sociala dumpningen. I Polen är den största frågan sjömännens problem. När parlamentet införde EU-konventionen på sjöfartens område tog de inte med de sociala delarna. 95 procent av Polens sjömän i internationell trafik jobbar på fartyg med utländsk flagg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    1 juni, 2019

    Det är väldigt bra att de gör insatser för denna viktiga sak. De får ha lycka till.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Diagram antal tillstånd 2012–2018

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.