Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips när själen fått nog

Snabbkollen. För stressigt på jobbet? Förekommer kränkningar och mobbning? Sedan den 31 mars gäller nya regler för hur den psykiska hälsan ska säkras upp på våra arbetsplatser. Här kommer tips på vad du kan göra om det knakar i själen.

1. Ansvaret är chefens

Först och främst: Det nya regelverket (föreskriften finns hos Arbetsmiljöverket och heter AFS 2015:4) gör klart och tydligt att det är arbetsgivarens ansvar att förebygga och mota bort psykosocial ohälsa på jobbet. Det är alltså inte upp till dig att lösa en stressig arbetssituation eller få bukt med kränkande särbehandling.

 

2. Stressen på hemmaplan

Det kan vara lätt att förklara svårhanterlig jobbstress med ett bångstyrigt privatliv. Så kan det förstås vara – men det är inget som arbetsgivaren rår över. Det är inte heller något som minskar arbetsgivarens ansvar för vilken arbetsbelastning som är rimlig för just dig. Det som arbetsgivaren kan påverka är också det hen kan – och ska – göra.

 

3. Skriv dagbok

Tycker du det är för stressigt, eller känner du dig kränkt, kan det vara en god idé att börja föra dagbok. Skriv ner konkreta exempel på situationer som stressar eller kränker. Det underlättar att ha något handfast att utgå ifrån.

 

4. Gå till chefen

I första hand bör du vända dig till din närmsta chef. Berätta hur du har det på jobbet, använd dagboksanteckningarna som stöd. Påminn om den nya föreskriften där det står att resurserna ska anpassas till kraven i arbetet och att arbetsuppgifter och befogenheter inte får orsaka ohälsosam arbetsbelastning. Där står också att arbetsgivaren är skyldig att motverka kränkande särbehandling och att det måste finnas rutiner för hur kränkningar ska hanteras om de ändå förekommer.

 

5. Skyddsombudet kan hjälpa

Är chefen inte med på noterna när det gäller att minska stress och press, eller av någon annan anledning inte känns bra att gå till, bör du vända dig till ditt skyddsombud. Den nya föreskriften ger skyddsombuden stora möjligheter att ställa krav på arbetsgivaren när det gäller själens välmående. Vill chefen ändå inte samarbeta kan skyddsombudet lämna in en formell begäran, en så kallad 6:6a-anmälan, till arbetsgivaren om vilken åtgärd som bör vidtas. Hjälper inte det går det alltid att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

 

6. Se upp vid mobbning

Om du är utsatt för kränkningar eller mobbning (när kränkningarna är systematiska, långvariga och riktade till en och samma person kallas det mobbning) finns det anledning att fundera lite extra på vem du vänder dig till. Har du förtroende för din chef ska du i första hand gå till denne. Men när det gäller skyddsombud bör du vara mer försiktig. Har skyddsombudet en nära koppling till arbetsplatsen riskerar det dels att hamna i en lojalitetskonflikt, dels att själv utsättas för repressalier. Då är det klokare att låta facket på avdelnings- eller förbundsnivå ta tag i problemet. Du kan också vända dig till företagshälsovården för att få hjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.