Suga fett inget skitjobb

Suga fett inget skitjobb Ett fritt jobb med mycket kund­kontakt­er och bra lön. Det har fått ­Anders Eriksson att stanna i 15 år på samma arbetsplats. Att det luktar illa är något man vänjer sig vid. Vad han gör? – Jag brukar säga att jag kör skit.

Det rasslar till när Anders Eriksson kopplar slangen till fett­avskiljarens ventil och bilen börjar suga. Inne på kaféet håller personalen på med förberedelser för dagen. Slambilschauffören försöker vara så lite i vägen som möjligt när han tränger sig in i köket för att spola vatten i fettavskiljningstanken.

Morgontimmarna är den mest hektiska tiden för den som arbetar med att tömma fettavskiljare på Stockholms restauranger och kaféer. Runt lunch vill ingen ha den illaluktande och skrymmande verksamheten i närheten.

Anders Eriksson löser det på sitt eget sätt. Han börjar oftast köra vid halv femtiden. Då både slipper han också rusningstrafiken och har staden nästan för sig själv.

– Det är skönt. Man kan köra lite som man vill även här, säger han och pekar ut över Gamla stan dit vi precis har anlänt.

Restauranger, kaféer, bagerier och gatukök. I stort sett alla verksamheter där man lagar mat måste ha en fettavskiljare för att förhindra att fett släpps ut i avloppet. Det är det lag på.

Och fettavskiljare ska tömmas en gång i månaden om man inte har dispens. I slott och koja. Bokstavligen. I dag står nämligen kungliga slottet på tur på ­Anders lista.

Han backar med hög precision in på gården bakom högvaktens lokaler, där byggnadsställningar skvallrar om fasaden håller på att renoveras. Sen kopplar han slangen till fettavskiljarens utloppsventil i väggen och går ner i källaren för att spola ur tanken samtidigt som bilen suger ur fettet.

Ingenting skvallrar om att det är just kungligt fett. Tanken ser likadan ut och, ja, det luktar lika illa.

Det där med lukten vet alla som någon gång har gått förbi en bil som suger fett på gatan. Anders Eriksson säger att han aldrig varit särskilt känslig, men försäkrar också att man vänjer sig.

– Efter några veckor känner man ingenting längre.

Friheten i jobbet och lönen är det som gjort att han har stannat på Ragn-Sells i 15 år. Trots att slamsugjobbet från början var tänkt som ett tillfälligt påhugg. Egentligen är han byggnadsplåtslagare, men ryggen tog stryk av det tunga arbetet.

Fast tungt är även jobbet som slamsugare. Det blir många meter slang som ska dras varje dag och många tunga lock som ska lyftas. Så ryggproblemen får han fortsatt dras med.

Variationen i jobbet är stor. Ingen dag är den andra lik. Förutom fett hämtar Anders Eriksson spillolja på till exempel biltvättar, garage och Viking line-färjorna. Han rensar dagvattenbrunnar och det har hänt att han har sugit upp överblivet kvicksilver på tandläkarmottagningar, iklädd en rymdliknande skyddsdräkt.

Ofta får han bryta sin planering med någon akut utryckning, en dagvattenbrunn som svämmat över eller ett stopp i en fettavskiljare.

Efter några tömda fettankar är det dags att tömma bilen på Henriksdals reningsverk i sydöstra Stockholm. In genom luftslussar som gör att lukten inte tränger ut och så tömma allt i en hast. Sen separeras lasten, vattnet renas och slammet blir till biogas.

På så sätt blir någons skräp någon annans energi. Anders Eriksson tycker att han har ett nyttigt jobb.

–  Skulle inte vi hålla på skulle hela stan svämma över av skit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.