Suga fett inget skitjobb

Suga fett inget skitjobb Ett fritt jobb med mycket kund­kontakt­er och bra lön. Det har fått ­Anders Eriksson att stanna i 15 år på samma arbetsplats. Att det luktar illa är något man vänjer sig vid. Vad han gör? – Jag brukar säga att jag kör skit.

Det rasslar till när Anders Eriksson kopplar slangen till fett­avskiljarens ventil och bilen börjar suga. Inne på kaféet håller personalen på med förberedelser för dagen. Slambilschauffören försöker vara så lite i vägen som möjligt när han tränger sig in i köket för att spola vatten i fettavskiljningstanken.

Morgontimmarna är den mest hektiska tiden för den som arbetar med att tömma fettavskiljare på Stockholms restauranger och kaféer. Runt lunch vill ingen ha den illaluktande och skrymmande verksamheten i närheten.

Anders Eriksson löser det på sitt eget sätt. Han börjar oftast köra vid halv femtiden. Då både slipper han också rusningstrafiken och har staden nästan för sig själv.

– Det är skönt. Man kan köra lite som man vill även här, säger han och pekar ut över Gamla stan dit vi precis har anlänt.

Restauranger, kaféer, bagerier och gatukök. I stort sett alla verksamheter där man lagar mat måste ha en fettavskiljare för att förhindra att fett släpps ut i avloppet. Det är det lag på.

Och fettavskiljare ska tömmas en gång i månaden om man inte har dispens. I slott och koja. Bokstavligen. I dag står nämligen kungliga slottet på tur på ­Anders lista.

Han backar med hög precision in på gården bakom högvaktens lokaler, där byggnadsställningar skvallrar om fasaden håller på att renoveras. Sen kopplar han slangen till fettavskiljarens utloppsventil i väggen och går ner i källaren för att spola ur tanken samtidigt som bilen suger ur fettet.

Ingenting skvallrar om att det är just kungligt fett. Tanken ser likadan ut och, ja, det luktar lika illa.

Det där med lukten vet alla som någon gång har gått förbi en bil som suger fett på gatan. Anders Eriksson säger att han aldrig varit särskilt känslig, men försäkrar också att man vänjer sig.

– Efter några veckor känner man ingenting längre.

Friheten i jobbet och lönen är det som gjort att han har stannat på Ragn-Sells i 15 år. Trots att slamsugjobbet från början var tänkt som ett tillfälligt påhugg. Egentligen är han byggnadsplåtslagare, men ryggen tog stryk av det tunga arbetet.

Fast tungt är även jobbet som slamsugare. Det blir många meter slang som ska dras varje dag och många tunga lock som ska lyftas. Så ryggproblemen får han fortsatt dras med.

Variationen i jobbet är stor. Ingen dag är den andra lik. Förutom fett hämtar Anders Eriksson spillolja på till exempel biltvättar, garage och Viking line-färjorna. Han rensar dagvattenbrunnar och det har hänt att han har sugit upp överblivet kvicksilver på tandläkarmottagningar, iklädd en rymdliknande skyddsdräkt.

Ofta får han bryta sin planering med någon akut utryckning, en dagvattenbrunn som svämmat över eller ett stopp i en fettavskiljare.

Efter några tömda fettankar är det dags att tömma bilen på Henriksdals reningsverk i sydöstra Stockholm. In genom luftslussar som gör att lukten inte tränger ut och så tömma allt i en hast. Sen separeras lasten, vattnet renas och slammet blir till biogas.

På så sätt blir någons skräp någon annans energi. Anders Eriksson tycker att han har ett nyttigt jobb.

–  Skulle inte vi hålla på skulle hela stan svämma över av skit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.