Suga fett inget skitjobb

Suga fett inget skitjobb Ett fritt jobb med mycket kund­kontakt­er och bra lön. Det har fått ­Anders Eriksson att stanna i 15 år på samma arbetsplats. Att det luktar illa är något man vänjer sig vid. Vad han gör? – Jag brukar säga att jag kör skit.

Det rasslar till när Anders Eriksson kopplar slangen till fett­avskiljarens ventil och bilen börjar suga. Inne på kaféet håller personalen på med förberedelser för dagen. Slambilschauffören försöker vara så lite i vägen som möjligt när han tränger sig in i köket för att spola vatten i fettavskiljningstanken.

Morgontimmarna är den mest hektiska tiden för den som arbetar med att tömma fettavskiljare på Stockholms restauranger och kaféer. Runt lunch vill ingen ha den illaluktande och skrymmande verksamheten i närheten.

Anders Eriksson löser det på sitt eget sätt. Han börjar oftast köra vid halv femtiden. Då både slipper han också rusningstrafiken och har staden nästan för sig själv.

– Det är skönt. Man kan köra lite som man vill även här, säger han och pekar ut över Gamla stan dit vi precis har anlänt.

Restauranger, kaféer, bagerier och gatukök. I stort sett alla verksamheter där man lagar mat måste ha en fettavskiljare för att förhindra att fett släpps ut i avloppet. Det är det lag på.

Och fettavskiljare ska tömmas en gång i månaden om man inte har dispens. I slott och koja. Bokstavligen. I dag står nämligen kungliga slottet på tur på ­Anders lista.

Han backar med hög precision in på gården bakom högvaktens lokaler, där byggnadsställningar skvallrar om fasaden håller på att renoveras. Sen kopplar han slangen till fettavskiljarens utloppsventil i väggen och går ner i källaren för att spola ur tanken samtidigt som bilen suger ur fettet.

Ingenting skvallrar om att det är just kungligt fett. Tanken ser likadan ut och, ja, det luktar lika illa.

Det där med lukten vet alla som någon gång har gått förbi en bil som suger fett på gatan. Anders Eriksson säger att han aldrig varit särskilt känslig, men försäkrar också att man vänjer sig.

– Efter några veckor känner man ingenting längre.

Friheten i jobbet och lönen är det som gjort att han har stannat på Ragn-Sells i 15 år. Trots att slamsugjobbet från början var tänkt som ett tillfälligt påhugg. Egentligen är han byggnadsplåtslagare, men ryggen tog stryk av det tunga arbetet.

Fast tungt är även jobbet som slamsugare. Det blir många meter slang som ska dras varje dag och många tunga lock som ska lyftas. Så ryggproblemen får han fortsatt dras med.

Variationen i jobbet är stor. Ingen dag är den andra lik. Förutom fett hämtar Anders Eriksson spillolja på till exempel biltvättar, garage och Viking line-färjorna. Han rensar dagvattenbrunnar och det har hänt att han har sugit upp överblivet kvicksilver på tandläkarmottagningar, iklädd en rymdliknande skyddsdräkt.

Ofta får han bryta sin planering med någon akut utryckning, en dagvattenbrunn som svämmat över eller ett stopp i en fettavskiljare.

Efter några tömda fettankar är det dags att tömma bilen på Henriksdals reningsverk i sydöstra Stockholm. In genom luftslussar som gör att lukten inte tränger ut och så tömma allt i en hast. Sen separeras lasten, vattnet renas och slammet blir till biogas.

På så sätt blir någons skräp någon annans energi. Anders Eriksson tycker att han har ett nyttigt jobb.

–  Skulle inte vi hålla på skulle hela stan svämma över av skit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?