Suga fett inget skitjobb

Suga fett inget skitjobb Ett fritt jobb med mycket kund­kontakt­er och bra lön. Det har fått ­Anders Eriksson att stanna i 15 år på samma arbetsplats. Att det luktar illa är något man vänjer sig vid. Vad han gör? – Jag brukar säga att jag kör skit.

Det rasslar till när Anders Eriksson kopplar slangen till fett­avskiljarens ventil och bilen börjar suga. Inne på kaféet håller personalen på med förberedelser för dagen. Slambilschauffören försöker vara så lite i vägen som möjligt när han tränger sig in i köket för att spola vatten i fettavskiljningstanken.

Morgontimmarna är den mest hektiska tiden för den som arbetar med att tömma fettavskiljare på Stockholms restauranger och kaféer. Runt lunch vill ingen ha den illaluktande och skrymmande verksamheten i närheten.

Anders Eriksson löser det på sitt eget sätt. Han börjar oftast köra vid halv femtiden. Då både slipper han också rusningstrafiken och har staden nästan för sig själv.

– Det är skönt. Man kan köra lite som man vill även här, säger han och pekar ut över Gamla stan dit vi precis har anlänt.

Restauranger, kaféer, bagerier och gatukök. I stort sett alla verksamheter där man lagar mat måste ha en fettavskiljare för att förhindra att fett släpps ut i avloppet. Det är det lag på.

Och fettavskiljare ska tömmas en gång i månaden om man inte har dispens. I slott och koja. Bokstavligen. I dag står nämligen kungliga slottet på tur på ­Anders lista.

Han backar med hög precision in på gården bakom högvaktens lokaler, där byggnadsställningar skvallrar om fasaden håller på att renoveras. Sen kopplar han slangen till fettavskiljarens utloppsventil i väggen och går ner i källaren för att spola ur tanken samtidigt som bilen suger ur fettet.

Ingenting skvallrar om att det är just kungligt fett. Tanken ser likadan ut och, ja, det luktar lika illa.

Det där med lukten vet alla som någon gång har gått förbi en bil som suger fett på gatan. Anders Eriksson säger att han aldrig varit särskilt känslig, men försäkrar också att man vänjer sig.

– Efter några veckor känner man ingenting längre.

Friheten i jobbet och lönen är det som gjort att han har stannat på Ragn-Sells i 15 år. Trots att slamsugjobbet från början var tänkt som ett tillfälligt påhugg. Egentligen är han byggnadsplåtslagare, men ryggen tog stryk av det tunga arbetet.

Fast tungt är även jobbet som slamsugare. Det blir många meter slang som ska dras varje dag och många tunga lock som ska lyftas. Så ryggproblemen får han fortsatt dras med.

Variationen i jobbet är stor. Ingen dag är den andra lik. Förutom fett hämtar Anders Eriksson spillolja på till exempel biltvättar, garage och Viking line-färjorna. Han rensar dagvattenbrunnar och det har hänt att han har sugit upp överblivet kvicksilver på tandläkarmottagningar, iklädd en rymdliknande skyddsdräkt.

Ofta får han bryta sin planering med någon akut utryckning, en dagvattenbrunn som svämmat över eller ett stopp i en fettavskiljare.

Efter några tömda fettankar är det dags att tömma bilen på Henriksdals reningsverk i sydöstra Stockholm. In genom luftslussar som gör att lukten inte tränger ut och så tömma allt i en hast. Sen separeras lasten, vattnet renas och slammet blir till biogas.

På så sätt blir någons skräp någon annans energi. Anders Eriksson tycker att han har ett nyttigt jobb.

–  Skulle inte vi hålla på skulle hela stan svämma över av skit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.