Jonas Sjöstedt (V), Hussein Dia.
Close
Jonas Sjöstedt (V) på plats för att stödja färdtjänstförarna som protesterar, men Hussein Dia var glasklar: ”Det är staten som gör så här mot oss.”
Close

Här krävs kollektivavtal

Ihållande regn, arga taxichaufförer, kaffe från facket – och en partiledare på kryckor. Dagens manifestation för bättre villkor i färdtjänsten startade på en parkeringsplats i Älvsjö.

– Det är staten som gör så här, staten gör så vi hamnar utanför – och ingen lyssnar på oss, sa färdtjänstchauffören Hussein Dia och spände ögonen i Vänsterpartiets ledare.

Jonas Sjöstedt (V) tog emot kritiken, men försvarade sig med att han var på plats just för att hans parti driver kravet på kollektivavtal när samhället upphandlar färdtjänst och sjukresor.

Färdtjänstförare i Stockholm ordnade ännu en protestaktion i morse, torsdag. Den senast fick stor uppmärksamhet. Då fick chauffören och eldsjälen Allonias Sebhatu sin telefon slagen ur handen av Taxi 020:s vd.

– Han har inte bett om ursäkt, sa Allonias Sebhatu i dag. Företaget ville ge mig en Iphone 6, men jag tog inte emot den. Min telefon var mycket äldre och billigare, det där skulle ha varit en muta.

Syftet med protesterna är att färdtjänstupphandlingen ska rivas upp. Chaufförerna kräver att anbudsgivarna ska ha kollektivavtal. På plats fanns förare knutna till Taxi 020, Taxi Kurir och Samtrans.

Efter fika och snack utanför parkeringsgaraget vid Stockholmsmässan i Älvsjö rullade ett 50-tal bilar in mot city. Förbi landstingshuset – där färdtjänsten upphandlas – fram till Mynttorget, utanför riksdagen.

– Vi hade tappat en hel del när vi kom fram, berättar Elisabeth Lundbladh. Det var mycket trafik på Essingeleden och i stan. Runt 20 bilar kom fram och vi hade ett möte som vi försökte få med civilministern på.

Elisabeth Lundbladh är transportare men också med i Taxiklubben, som ligger bakom protestaktionerna.

– Vi håller på och formera oss som organisation, säger hon. Det behövs en klubb för både chaufförer och åkare. Det blir årsmöte i nästa månad, och vi ska ha ett protestmöte till utanför landstingshuset den 17 maj.

Bosse Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm, serverade kaffe till förarna innan de styrde mot stan.

– Det här är ett bra sätt att träffa både medlemmar och chaufförer som inte är med i facket, tyckte han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?