Maria Krafft, tidigare forskare i trafikmedicin och trafiksäkerhet och numera måldirektör på Trafikverket.
Close
Yrkesförare är duktigare på att köra än privatbilister som oftare vållar olyckor, konstaterar Maria Krafft, tidigare forskare i trafikmedicin och trafiksäkerhet och numera måldirektör på Trafikverket.
Close

”2+1-vägarna räddar liv”

Maria Krafft är forskaren som jobbar på Trafikverket. Titeln lyder måldirektör. Uppdraget är att rädda liv på vägarna.

1. Måldirektör? Vad gör en sådan?

– Trafikverket ska se till att regeringens transportpolitiska mål nås. Mitt ansvar är trafiksäkerhet och hållbar utveckling. Vad vi behöver göra för att nå målet noll trafikdöda och noll trafikskadade. Då måste vi veta sådant som hur många som håller hastigheten, om cyklister har hjälm, hur säkerhet kan byggas in i bilar …

– Jag jobbar med strategier och ger generaldirektören stöd. Plus förankrar i hela organisationen.

2. Men hur ser din arbetsdag ut?

– Jag har ett öra mot forskningen. Och jag för en dialog med industrin om till exempel automatiserade bilar i vanliga trafikmiljöer, eller elvägar och fossilfria bränslen för lastbilar.

3. Är 2+1-vägar fortfarande framtiden?

– Ja. Det är ett otroligt kostnadseffektivt sätt att rädda liv. Lika många liv räddas som om vi hade byggt en motorväg – men kostnaden är en tiondel.

4. Snöröjningen är en katastrof på 2+1-vägarna, vittnar chaufförer. Det blir vallar vid mitträcket och personbilar får sladd.

– De här vägarna tar bort åtta till nio av tio dödsfall jämfört med vanlig landsväg. Men just när en personbil får sladd och blir tvärställd kan det sluta med en dödsolycka. Det måste vi motverka på andra sätt, som antisladdsystem i personbilarna.

– Och snöröjningen … där finns det fortfarande potential att förbättra.

5. Driver du på för sänkta hastighetsgränser?

– 400 mil ska ses över de närmaste tio åren, en del vägar får höjd hastighet, andra sänkt – på många ställen från 90 till 80. Men hastighet är i sig inte intressant, robust framkomlighet innebär att man ska veta att och när man kommer fram.

6. Blir det fler fartkameror?

– Ja, i dag finns det 1 500 och vi ska sätta upp 700 till före 2020. Kamerorna är också väldigt kostnadseffektiva och räddar 25 liv per år. De lugnar ner trafiken.

7. Du och myndigheten talar om nytänkande inom transporter, vad menas?

– Med de transportsystem vi har i dag når vi aldrig FN-målen för hållbar utveckling. Så det krävs stora förändringar.

– Elvägar kan vara ett sätt. En ökning av andra transportsätt än lastbil ett annat. Mer fossilfria bränslen i stället för diesel och bensin. Kanske högre viktgränser så att mer gods kan köras per resa. Och platooning (när lastbilar körs i konvoj och avancerad teknik gör att tätfordonet styr de andras hastighet och avstånd).

– I tätbebyggda samhällen vill vi utnyttja självkörande fordon, varor ska förflyttas in i tätorterna långsamt, men dygnet runt.

8. Ska gående och cyklister prioriteras?

– I ett mer hållbart samhälle är kollektivtrafik, gång och cykel plus självklart nyttotrafiken stommen i de större städerna. Men lastbilar kan utformas säkrare, med radar och kameror som ser oskyddade trafikanter.

9. Finns det motsättningar mellan yrkestrafik och privatbilism som du kan motverka?

– En omfördelning av vägens yta är ofrånkomlig. Det betyder att vi behöver minska privatbilismen där det är trångt. Bilpooler och nya sätt att samåka måste utvecklas.

10. Nollvisionen? Är noll trafikdöda och noll skadade ett realistiskt mål?

– Peppar, peppar – det ser ut som om vi kan nå delmålet att halvera antalet döda från år 2008 till år 2020, det betyder att maximalt 220 människor dör i trafiken 2020. Det blir svårare att nå delmålet 25 procent färre allvarligt skadade.

– Men det ligger på mitt bord att hitta verktygen för att minska olyckor med döda och skadade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.