Krönika

En sommar utan arbetare

Sommarvärdar 2019
Close
Årets sommarpratare i P1. Inte en enda arbetare finns med.
Close

Krönika. I dag kan du läsa hur ett gäng killar i olika transportbranscher tänker, resonerar och fungerar när det gäller sin roll som man. En av dem är förresten på väg att bli kvinna i stället. Och tänk efter: När kunde du senast ta del av vad arbetare har att säga i angelägna frågor? Det skedde förmodligen inte i allmänna medier.

Minns du undersökningen som sa att fem (5) procent av dem som syns och hörs i Sveriges television kommer från arbetarklassen.

En titt på listan över radions 58 sommarpratare visar att antalet/andelen arbetare är noll (0). Därför vänder jag mig direkt till Sveriges Radio:

Kära Sommar-redaktörer, här kommer några tips inför nästa års jobb. Leta i Facebookgruppen Svenska utlandschaufförer och nostalgin som begavs, för historier från vägarna innan mobiltelefoner och gps var uppfunna. Skrolla i gruppen Queen of the road för sorgliga och roliga skildringar av att vara kvinna
i en mansbransch. Eller läs Kommunalarbetarens senaste novellsamling Det här får de inte på banken med personliga berättelser från det moderna arbetslivet.

Detta kräver förstås, kära SR-redaktörer, en grundlig research. Vems berättelse håller för ett helt program? Vilken hjälp behöver en gammal chaufför för att hans historia ska bära?

Men detta jobb har ni förstås redan gjort för att få till årets lista med närmare 20 scenpersonligheter, sisådär 15 journalister och författare samt sju företagsledare.

Behöver ni några namn också?

David Ericsson, 59, lastbilschaufför, krönikör och författare. Före detta tidningsbudet Hertha Larsson, 97, som poddar och intervjuas här. Santiago Bautista, 29, matbudet som kom från Colombia och för en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Ha nu en skön sommar, alla läsare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

"Tröst" av Sven Lundqvist

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Nicklas Neuman

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.