Debatt

2019 – ett år fyllt av kaos

Debatt. Varför är det så tomt på barrikaderna? undrar Örjan Wallon. Som vice ordförande i Transports Norrbottensavdelning ser han tillbaka på året som snart tar slut.

Året då blockpolitiken definitivt gick i graven. Den 21 januari, efter 129 dagar av förhandlingar mellan alla partier, hittar Stefan Löfven till slut en överenskommelse med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna som Vänsterpartiet kan tolerera. Denna konstellation sätter sig dock med en budget i knät som Moderaterna, Kristdemokraterna och SD satt samman och röstat genom.

Att regera med en Moderat-, KD- och SD-budget, tillsammans med två partier från ”andra” flanken, har bäddat för oro och ett bristande stöd från väljarna.

Tunga arbetsmarknadsfrågor har behandlads detta år, och trots att det berör arbetare och arbetarrörelsen har känslan varit flegmatisk. Har vi det för bra? Arbetsgivarsidan verkar tycka det och vill ha fler inskränkningar i arbetsrätten och strejkrätten. Var är rörelsen? Varför är det så tomt på barrikaderna?

Transport märker av en dipp i medlemsantalet och anställer medlemsrekryterare som jobbar hårt med att få medlemmarna att för det första tillhöra rätt fack, för det andra märka vad som håller på att hända med våra välfärdspengar som strömmar ut till annat än det de var avsatta för. Medlemsantalet stabiliseras, men engagemanget uteblir. Var är rörelsen?

Olyckskorpar som sprider negativ och ofta falska fakta har gjort Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, till en av världens rikaste män.

Vad som är rätt och vad som är fel går inte att ta reda på i detta informationskaos. Har polisen rätt om våldet eller är det Ebba Busch Thor som har sina fakta rätt? En pekning med hela handen kan dölja oceaner av osäkerhet.

Befolkningen lever allt längre och vi har snart inte nog många medborgare i arbetsför ålder. Vem ska ta hand om de äldre när alla går i pension?

I regeringskansliets konferenslokaler har det säkert funderats fram och tillbaka på hur vi ska hitta en lösning på detta stundande problem. Vårt välfärdskonto, de sociala avgifter som vi avstått från att ta ut i löneförhöjningar utan betalar in till vår välfärd, svämmar över.

Det finns så mycket pengar där att våra regeringar beslutat att ta ut en allmän löneavgift. Man kan tänka att det är en liten del man tar från detta välfärdskonto, men det är den största potten. Tio procent går till våra pensioner och drygt elva procent går till allmän löneavgift.

Detta till trots ska nu pensionsåldern höjas, vi ska inte leva så länge efter vi gått i pension. Moderatledaren säger att en lastbilschaufför kan väl jobba tills hen blir 70: De sitter ju bara i sin sköna förarstol och kör. Inga protester, inga lastbilar som tippar gödsel utanför regeringskansliet. Bara tystnad.

Fler dör på jobbet än de som skjuts ihjäl i Sverige. Trots detta får Arbetsmiljöverket minskad budget med 6,4 miljoner, medan det satsas miljoner på fler poliser. Chaufförsyrket är ett av Sveriges farligaste då det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång. Flera tusen chaufförer saknas det tre kommande åren, ett farligt yrke och låga löner bäddar för att vi kommer att stå med ett stort underskott av chaufförer. Fler utbildningsplatser är statens lösning, och med tanke på att en chaufför bara sitter i sin sköna förarstol tycker de säkert att de kommit på en bra lösning.

Uppsökerivecka och vi drar Transports husvagn upp till Haparanda, regndroppar trillar ned så vi sitter inne i vagnen. Efter några allmänna samtal om försäkringar får vi besök av tre män med väderbitna ansikten. Snart sitter 150 års gemensamt medlemskap och berättar hur det var på den tiden då alla var med i facket. Är så glad att jag var med och fick ta del av deras minnen. Senare på kvällen har vi sektionsmöte.Två medlemmar kom och jag tänkte på ”gubbarnas” historier tidigare, på den tiden då alla var med. Man var solidarisk, man ställde upp, man gick på möten, man var engagerad i facket – inte bara medlem.

Ett år fyllt av kaos och tjorv går nu mot sitt slut och ett nytt kapitel ska skrivas. Medlemsvärvarsatsningen i Transport verkar ha slagit väl ut. Vi syns mer på arbetsplatserna och medlemstalet är stabiliserat. Vi ser med tillförsikt(ighet) på framtiden och hoppas på ett jämlikare samhälle med minskande löneklyftor och ett miljöansvar i allt vi gör.

Stå på er, annars gör någon annan det …

Med dessa ord vill vi från avdelning 26 tacka för året som varit och önska er alla ett gott nytt år!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Sandberg:
    9 december, 2019

    Bra skrivet och så sant som det just är skrivet 👍🏼

  2. Birger Wiklund:
    9 december, 2019

    Bra initiativ Örjan m.fl. fortsätt din kamp för bättre villkor.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.