Debatt

2019 – ett år fyllt av kaos

Debatt. Varför är det så tomt på barrikaderna? undrar Örjan Wallon. Som vice ordförande i Transports Norrbottensavdelning ser han tillbaka på året som snart tar slut.

Året då blockpolitiken definitivt gick i graven. Den 21 januari, efter 129 dagar av förhandlingar mellan alla partier, hittar Stefan Löfven till slut en överenskommelse med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna som Vänsterpartiet kan tolerera. Denna konstellation sätter sig dock med en budget i knät som Moderaterna, Kristdemokraterna och SD satt samman och röstat genom.

Att regera med en Moderat-, KD- och SD-budget, tillsammans med två partier från ”andra” flanken, har bäddat för oro och ett bristande stöd från väljarna.

Tunga arbetsmarknadsfrågor har behandlads detta år, och trots att det berör arbetare och arbetarrörelsen har känslan varit flegmatisk. Har vi det för bra? Arbetsgivarsidan verkar tycka det och vill ha fler inskränkningar i arbetsrätten och strejkrätten. Var är rörelsen? Varför är det så tomt på barrikaderna?

Transport märker av en dipp i medlemsantalet och anställer medlemsrekryterare som jobbar hårt med att få medlemmarna att för det första tillhöra rätt fack, för det andra märka vad som håller på att hända med våra välfärdspengar som strömmar ut till annat än det de var avsatta för. Medlemsantalet stabiliseras, men engagemanget uteblir. Var är rörelsen?

Olyckskorpar som sprider negativ och ofta falska fakta har gjort Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, till en av världens rikaste män.

Vad som är rätt och vad som är fel går inte att ta reda på i detta informationskaos. Har polisen rätt om våldet eller är det Ebba Busch Thor som har sina fakta rätt? En pekning med hela handen kan dölja oceaner av osäkerhet.

Befolkningen lever allt längre och vi har snart inte nog många medborgare i arbetsför ålder. Vem ska ta hand om de äldre när alla går i pension?

I regeringskansliets konferenslokaler har det säkert funderats fram och tillbaka på hur vi ska hitta en lösning på detta stundande problem. Vårt välfärdskonto, de sociala avgifter som vi avstått från att ta ut i löneförhöjningar utan betalar in till vår välfärd, svämmar över.

Det finns så mycket pengar där att våra regeringar beslutat att ta ut en allmän löneavgift. Man kan tänka att det är en liten del man tar från detta välfärdskonto, men det är den största potten. Tio procent går till våra pensioner och drygt elva procent går till allmän löneavgift.

Detta till trots ska nu pensionsåldern höjas, vi ska inte leva så länge efter vi gått i pension. Moderatledaren säger att en lastbilschaufför kan väl jobba tills hen blir 70: De sitter ju bara i sin sköna förarstol och kör. Inga protester, inga lastbilar som tippar gödsel utanför regeringskansliet. Bara tystnad.

Fler dör på jobbet än de som skjuts ihjäl i Sverige. Trots detta får Arbetsmiljöverket minskad budget med 6,4 miljoner, medan det satsas miljoner på fler poliser. Chaufförsyrket är ett av Sveriges farligaste då det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång. Flera tusen chaufförer saknas det tre kommande åren, ett farligt yrke och låga löner bäddar för att vi kommer att stå med ett stort underskott av chaufförer. Fler utbildningsplatser är statens lösning, och med tanke på att en chaufför bara sitter i sin sköna förarstol tycker de säkert att de kommit på en bra lösning.

Uppsökerivecka och vi drar Transports husvagn upp till Haparanda, regndroppar trillar ned så vi sitter inne i vagnen. Efter några allmänna samtal om försäkringar får vi besök av tre män med väderbitna ansikten. Snart sitter 150 års gemensamt medlemskap och berättar hur det var på den tiden då alla var med i facket. Är så glad att jag var med och fick ta del av deras minnen. Senare på kvällen har vi sektionsmöte.Två medlemmar kom och jag tänkte på ”gubbarnas” historier tidigare, på den tiden då alla var med. Man var solidarisk, man ställde upp, man gick på möten, man var engagerad i facket – inte bara medlem.

Ett år fyllt av kaos och tjorv går nu mot sitt slut och ett nytt kapitel ska skrivas. Medlemsvärvarsatsningen i Transport verkar ha slagit väl ut. Vi syns mer på arbetsplatserna och medlemstalet är stabiliserat. Vi ser med tillförsikt(ighet) på framtiden och hoppas på ett jämlikare samhälle med minskande löneklyftor och ett miljöansvar i allt vi gör.

Stå på er, annars gör någon annan det …

Med dessa ord vill vi från avdelning 26 tacka för året som varit och önska er alla ett gott nytt år!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Sandberg:
    9 december, 2019

    Bra skrivet och så sant som det just är skrivet 👍🏼

  2. Birger Wiklund:
    9 december, 2019

    Bra initiativ Örjan m.fl. fortsätt din kamp för bättre villkor.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.