20 års anställning spelar ingen roll

Anders Palmqvist, Transports skyddsombud på DHL:s terminal i Arlöv, är upprörd över processen när företaget Kuehne-Nagel i morgon tar över verksamhet åt BMW. – Det är hemskt att människor kan bli behandlade så här 2016. Jag trodde det tillhörde en svunnen tid.

BMW har länge varit en aktör på reservdelsmarknaden i Skåne. På DHL:s terminal i Arlöv jobbar ett 60-tal anställda med hanteringen av biltillverkarens delar. Före 2002 anställdes de flesta direkt av BMW, sedan tog DHL över driften. Och efter den 1 oktober i år är det företaget Kuehne-Nagel som sköter det hela.

BMW:s reservdelslagerhantering lades ut på anbud och DHL förlorade.

– Kuehne-Nagel ville inte se det hela som ett övertagande och BMW ställde inte det kravet, säger skyddsombudet Anders Palmqvist på DHL i Arlöv.

Han är upprörd över hur rekryteringsprocessen till Kuehne-Nagel gått till.

– Vi skulle söka våra jobb i konkurrens med hela arbetsmarknaden. I praktiken har yngre personer gått före dem som jobbat i mer än 20 år.

Han frågar sig om en ung person utan erfarenhet kan göra samma jobb.

– Det finns en del äldre med sjukdomshistoria också. De går ut i arbetslöshet och de får svårt att hitta nya jobb.

Anders Palmqvist, som är skyddsombud, och ett fackligt arbetsplatsombud, får inte heller vidare anställning i Kuehne-Nagel. Vem tar ansvar om det sker en olycka när företaget aktivt har valt att plocka bort skyddsombudet? undrar Anders Palmqvist.

– Jag är arbetslös från oktober som många andra. Men jag är i en gynnsam situation även om jag är 49 år. Jag har en sambo som har jobb. Många andra känner stress och kan inte släppa det här. De ältar och har svårt att sova.

– DHL tar inget ansvar, företaget har ju förlorat upphandlingen. Men det har ändå sett till att några fått jobb i Klippan. BMW tar inget ansvar och inte heller Kuehne-Nagel. De har inte visat intresse av att förhandla med facket. De ser det inte som ett övertagande och därför vill de heller inte ta över för mycket personal från DHL.

Lars Klang, ombudsman på Transports avdelning 12 i Malmö, tycker det hela är upprörande och en riktig soppa.

– Hur lagens kriterier ska tillämpas vid en upphandling och övergång av verksamhet så att det betraktas som ett övertagande är alltid en bedömning. Jag tycker BMW har störst ansvar för den uppkomna situationen, de hade kunnat se till att det har blev ett övertagande, säger han.

Lagstiftningen gjordes när arbetsmarknaden såg annorlunda ut. Klimatet har hårdnat och lösa anställningsformer blivit mycket vanligare. Kuehne-Nagel tar inte över några lokaler, allt handlar om personalen.

– Då ska man också ha klart för sig att hälften av personalen varit konstant inhyrd. På slutet har DHL gett några från bemanningsföretaget anställning. Men i praktiken handlar det hela om ungefär 25 personer, säger Lars Klang.

Den 13 oktober har Transport kallat Kuehne-Nagel till förhandling. HR-chefen Inger Sederholm vill inte föregå den, säger hon till Transportarbetaren.

– Då kommer vi att kräva att de visar vilka kriterier de använt vid rekryteringen, säger Lars Klang.

BMW väljer att inte kommentera ”Kuehne-Nagels personalfrågor”. Informationschefen Peter Maier skriver mer övergripande i ett mejl till Transportarbetaren:

”Den här upphandlingen skiljer sig inte från andra upphandlingar i svenskt näringsliv eller offentlig sektor.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.