ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Vad angår det mig? undrar du kanske. Svaret är att det angår alla som arbetar och lever i Sverige. Europaparlamentet fattar beslut om till exempel arbetsmiljö och våra rättigheter på jobbet. Då är det viktigt vilka det är som fattar de besluten, socialdemokrater eller högerpartier.

LO tror på EU-samarbetet.

Men vi tror inte på ett samarbete som används för att pressa ner löner och arbetsvillkor, ett samarbete som inte kan skilja mellan människor och varor eller ett samarbete som bidrar till att urholka våra rättigheter. Vi vill inte se en utveckling som den i Ungern. Jag har sagt det förut. Ungern har infört vad som inte kan ses som något annat än en slavlag. Arbetare kan beordras 400 timmar övertid per år, utan att få lön på tre år. När andra ser Ungern som ett föregångsland, vill vi se att de förlorar sin rösträtt i EU!

Tyvärr går utvecklingen åt fel håll i dag, när högern dominerar Europaparlamentet.

Vi har fått en marknad där oseriösa, och ibland rent kriminella, företag tjänar grova pengar på löntagarnas bekostnad.

Det har vi inom Transport och övriga LO blivit varse under alltför många år nu, när utländska lastbilschaufförer kör inrikestrafik för 30 kronor i timmen och byggnadsarbetare tvingas sova på arbetsplatser runt om i Sverige.

Det måste få ett stopp! Vi måste få ordning och reda på europeisk arbetsmarknad.

Arbetsgivare ska inte kunna utnyttja EU-regler på bekostnad av våra löner och vår arbetsmiljö. Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad och det ska inte gå att permanent vara tillfälligt i Sverige!

Med låglönekonkurrens och ökad ojämlikhet växer dessutom misstron mot våra demokratiska system. Vi ser redan hur högerextrema krafter vädrar morgonluft inför valet.

Vi måste ta tillbaka kontrollen från den höger som alltför länge styrt Europaparlamentet och i stället skapa ett EU som sätter löntagarnas intressen före marknadskrafternas.

För att sätta extra kraft bakom våra krav har vi den här gången en LO-kandidat inför valet, Johan Danielsson, som står som nummer två på S-listan. Han känner oss, han ser vår verklighet och han brinner för att förbättra den och stärka dess villkor. Johan är helt enkelt jäkligt bra!

Det här valet handlar om att skapa trygghet för våra medlemmar och deras arbetskamrater. Det är viktigt att rösta och jag vet hur jag kommer att rösta: Jag kommer att kryssa Johan Danielsson!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Transportarbetarens logga

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?