ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Vad angår det mig? undrar du kanske. Svaret är att det angår alla som arbetar och lever i Sverige. Europaparlamentet fattar beslut om till exempel arbetsmiljö och våra rättigheter på jobbet. Då är det viktigt vilka det är som fattar de besluten, socialdemokrater eller högerpartier.

LO tror på EU-samarbetet.

Men vi tror inte på ett samarbete som används för att pressa ner löner och arbetsvillkor, ett samarbete som inte kan skilja mellan människor och varor eller ett samarbete som bidrar till att urholka våra rättigheter. Vi vill inte se en utveckling som den i Ungern. Jag har sagt det förut. Ungern har infört vad som inte kan ses som något annat än en slavlag. Arbetare kan beordras 400 timmar övertid per år, utan att få lön på tre år. När andra ser Ungern som ett föregångsland, vill vi se att de förlorar sin rösträtt i EU!

Tyvärr går utvecklingen åt fel håll i dag, när högern dominerar Europaparlamentet.

Vi har fått en marknad där oseriösa, och ibland rent kriminella, företag tjänar grova pengar på löntagarnas bekostnad.

Det har vi inom Transport och övriga LO blivit varse under alltför många år nu, när utländska lastbilschaufförer kör inrikestrafik för 30 kronor i timmen och byggnadsarbetare tvingas sova på arbetsplatser runt om i Sverige.

Det måste få ett stopp! Vi måste få ordning och reda på europeisk arbetsmarknad.

Arbetsgivare ska inte kunna utnyttja EU-regler på bekostnad av våra löner och vår arbetsmiljö. Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad och det ska inte gå att permanent vara tillfälligt i Sverige!

Med låglönekonkurrens och ökad ojämlikhet växer dessutom misstron mot våra demokratiska system. Vi ser redan hur högerextrema krafter vädrar morgonluft inför valet.

Vi måste ta tillbaka kontrollen från den höger som alltför länge styrt Europaparlamentet och i stället skapa ett EU som sätter löntagarnas intressen före marknadskrafternas.

För att sätta extra kraft bakom våra krav har vi den här gången en LO-kandidat inför valet, Johan Danielsson, som står som nummer två på S-listan. Han känner oss, han ser vår verklighet och han brinner för att förbättra den och stärka dess villkor. Johan är helt enkelt jäkligt bra!

Det här valet handlar om att skapa trygghet för våra medlemmar och deras arbetskamrater. Det är viktigt att rösta och jag vet hur jag kommer att rösta: Jag kommer att kryssa Johan Danielsson!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.