Bengt Eriksson
Close
Bengt Eriksson är nöjd med att köra biogasbilen. ”Det känns som en positiv utveckling, så vi får se vad det blir av det.”
Close

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Bengt Eriksson
Bengt Eriksson

– Näe, det verkar inte vara någon skillnad för mig som chaufför, säger Bengt Eriksson som hämtade lastbilen i Jönköping och körde upp den till en parkeringsplats i södra Stockholm.

Han yttrar sig efter 36 år som dieselbilschaufför och sisådär 30 mil som biogasdito.

– Det krävs lite mer vid tankningen bara. Här är ett sorts tanklock, och sedan måste jag vrida upp en kran för att sänka trycker inne i gastanken. Det tar lite längre tid.

Tanken sitter under bilen, och bränslet är flytande biogas. Övergången från diesel ska minska utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.

Dagab levererar livsmedel till ungefär 7 000 butiker. Företaget har sina egna chaufförer anställda och äger lastbilarna. Dagens nyhet är att fem av 140 dieselfordon under hösten byts ut mot lastbilar drivna av flytande biogas. Den första sätts i trafik i morgon, onsdag. De ska köras i fjärrtrafik och chaufförerna kan tanka på den ort transporterna utgår från: Helsingborg. Göteborg, Jönköping och Örebro.

Dagab och moderföretaget Axfood valde fyra Volvobilar och en från Scania.

– Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll när det gäller flytande biogas, säger Jan Strandhede, informatör på Volvo Lastvagnar. Vi har 30 bilar på gång till den svenska marknaden.

Han ser bränslet som ett seriöst alternativ till diesel också när det gäller lastbilarnas prestanda. Motorerna är desamma som i nya traditionella fordon, men konverterade till gasdriften.

– Ambitionen är att vi ska tanka 100 procent biogas, säger Helena Blom, transportansvarig på Dagab, väl medveten om att det kan hamna fossil naturgas i tankarna ibland.

Men ett mindre åkeri, har det råd att börja ersätta sina dieselbilar med miljösnällare biogasfordon?

– Då handlar det om att göra en livscykelanalys för bilen, säger Volvos Jan Strandhede. Du kan kanske få mer betalt av den som köper transporterna när du garanterar att de är fossilfria.

Vad kostar själva lastbilarna då?

– Riktpriset ligger 480 000 kronor högre än för en motsvarande dieselbil. Men för köparen kan det bli 240 000 eftersom statliga klimatklivet går in och stöttar den som gör investeringar som minskar utsläppen, hur mycket beror bland annat på hur stort företaget är.

kan

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    25 september, 2018

    All koldioxid är klimatpåverkande oavsett om de kommer från rötning eller under jord. Fördelen med biogas är att man slipper partiklarna. Metan är ett rent bränsle. Men håller metandriften samma verkningsgrad som dieseldrift. Min erfarenhet av biogas drift är att vid hög belastning så ökar bränsleåtgången drastiskt. Detta beroende på biogasens lägre gastäthet än vad naturgasen besitter, Problemet med biogas är rötningen, den är alldeles för energikrävande för en storskalig tillverkning av metan (biogas). Processen kostar för mycket energi, på vintern kan energikostnaden bli upp till 40% av energiutvinningen. Diesel och bensin har en kylande effekt på motorn, det har inte gas, så motorernas kylsystem måste uppgraderas annars är risken för motorhaveri stort. Svavelväte är den stora boven när det gäller biogas, den kontaminerar motoroljan och gör att systemen rostar inifrån. -160 grader kräver också sin energitribut. Under mycket speciella omständigheter kan biogasen vara ett rimligt alternativ, men ur energi och miljösynpunkt så är en storskalig satsning på biogas kontraproduktiv. Får man bränslet subventionerat så kan några räkna hem det ekonomisk. Kan man dessutom hitta på en något effektivare metod än rötning så kanske det kan vara något alternativt för än mer storskalig drift, annars inte. Danskarna konkurrerar ut de svenska producenterna av biogas pga högre subventioner. Lätt är det inte.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vem betalar det höga priset?

Ledare. I nyhetssändning efter nyhetssändning får näringslivets företrädare lägga ut texten om hur coronakrisen slår mot privata företag. Och hur viktigt det är att staten går in med stödpengar. Enorma belopp som ska täcka allt från löner till hyror.

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.