Bengt Eriksson
Close
Bengt Eriksson är nöjd med att köra biogasbilen. ”Det känns som en positiv utveckling, så vi får se vad det blir av det.”
Close

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Bengt Eriksson
Bengt Eriksson

– Näe, det verkar inte vara någon skillnad för mig som chaufför, säger Bengt Eriksson som hämtade lastbilen i Jönköping och körde upp den till en parkeringsplats i södra Stockholm.

Han yttrar sig efter 36 år som dieselbilschaufför och sisådär 30 mil som biogasdito.

– Det krävs lite mer vid tankningen bara. Här är ett sorts tanklock, och sedan måste jag vrida upp en kran för att sänka trycker inne i gastanken. Det tar lite längre tid.

Tanken sitter under bilen, och bränslet är flytande biogas. Övergången från diesel ska minska utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.

Dagab levererar livsmedel till ungefär 7 000 butiker. Företaget har sina egna chaufförer anställda och äger lastbilarna. Dagens nyhet är att fem av 140 dieselfordon under hösten byts ut mot lastbilar drivna av flytande biogas. Den första sätts i trafik i morgon, onsdag. De ska köras i fjärrtrafik och chaufförerna kan tanka på den ort transporterna utgår från: Helsingborg. Göteborg, Jönköping och Örebro.

Dagab och moderföretaget Axfood valde fyra Volvobilar och en från Scania.

– Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll när det gäller flytande biogas, säger Jan Strandhede, informatör på Volvo Lastvagnar. Vi har 30 bilar på gång till den svenska marknaden.

Han ser bränslet som ett seriöst alternativ till diesel också när det gäller lastbilarnas prestanda. Motorerna är desamma som i nya traditionella fordon, men konverterade till gasdriften.

– Ambitionen är att vi ska tanka 100 procent biogas, säger Helena Blom, transportansvarig på Dagab, väl medveten om att det kan hamna fossil naturgas i tankarna ibland.

Men ett mindre åkeri, har det råd att börja ersätta sina dieselbilar med miljösnällare biogasfordon?

– Då handlar det om att göra en livscykelanalys för bilen, säger Volvos Jan Strandhede. Du kan kanske få mer betalt av den som köper transporterna när du garanterar att de är fossilfria.

Vad kostar själva lastbilarna då?

– Riktpriset ligger 480 000 kronor högre än för en motsvarande dieselbil. Men för köparen kan det bli 240 000 eftersom statliga klimatklivet går in och stöttar den som gör investeringar som minskar utsläppen, hur mycket beror bland annat på hur stort företaget är.

kan

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    25 september, 2018

    All koldioxid är klimatpåverkande oavsett om de kommer från rötning eller under jord. Fördelen med biogas är att man slipper partiklarna. Metan är ett rent bränsle. Men håller metandriften samma verkningsgrad som dieseldrift. Min erfarenhet av biogas drift är att vid hög belastning så ökar bränsleåtgången drastiskt. Detta beroende på biogasens lägre gastäthet än vad naturgasen besitter, Problemet med biogas är rötningen, den är alldeles för energikrävande för en storskalig tillverkning av metan (biogas). Processen kostar för mycket energi, på vintern kan energikostnaden bli upp till 40% av energiutvinningen. Diesel och bensin har en kylande effekt på motorn, det har inte gas, så motorernas kylsystem måste uppgraderas annars är risken för motorhaveri stort. Svavelväte är den stora boven när det gäller biogas, den kontaminerar motoroljan och gör att systemen rostar inifrån. -160 grader kräver också sin energitribut. Under mycket speciella omständigheter kan biogasen vara ett rimligt alternativ, men ur energi och miljösynpunkt så är en storskalig satsning på biogas kontraproduktiv. Får man bränslet subventionerat så kan några räkna hem det ekonomisk. Kan man dessutom hitta på en något effektivare metod än rötning så kanske det kan vara något alternativt för än mer storskalig drift, annars inte. Danskarna konkurrerar ut de svenska producenterna av biogas pga högre subventioner. Lätt är det inte.

Lästips:

Örjan Torpe

Vi står inför ett teknologiskt vägskäl

Debatt. Alla pratar om att vi måste ställa om samhället till en mer fossilfri värld. Men inte hur.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Transportarbetarens logga

Fotgängare ihjälkörd av självkörande bil

Förarlöst. En kvinna omkom efter att ha blivit påkörd av en självkörande Volvo. Olyckan inträffade natten till i går i Tempe, Arizona.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.