Bengt Eriksson
Close
Bengt Eriksson är nöjd med att köra biogasbilen. ”Det känns som en positiv utveckling, så vi får se vad det blir av det.”
Close

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Bengt Eriksson
Bengt Eriksson

– Näe, det verkar inte vara någon skillnad för mig som chaufför, säger Bengt Eriksson som hämtade lastbilen i Jönköping och körde upp den till en parkeringsplats i södra Stockholm.

Han yttrar sig efter 36 år som dieselbilschaufför och sisådär 30 mil som biogasdito.

– Det krävs lite mer vid tankningen bara. Här är ett sorts tanklock, och sedan måste jag vrida upp en kran för att sänka trycker inne i gastanken. Det tar lite längre tid.

Tanken sitter under bilen, och bränslet är flytande biogas. Övergången från diesel ska minska utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.

Dagab levererar livsmedel till ungefär 7 000 butiker. Företaget har sina egna chaufförer anställda och äger lastbilarna. Dagens nyhet är att fem av 140 dieselfordon under hösten byts ut mot lastbilar drivna av flytande biogas. Den första sätts i trafik i morgon, onsdag. De ska köras i fjärrtrafik och chaufförerna kan tanka på den ort transporterna utgår från: Helsingborg. Göteborg, Jönköping och Örebro.

Dagab och moderföretaget Axfood valde fyra Volvobilar och en från Scania.

– Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll när det gäller flytande biogas, säger Jan Strandhede, informatör på Volvo Lastvagnar. Vi har 30 bilar på gång till den svenska marknaden.

Han ser bränslet som ett seriöst alternativ till diesel också när det gäller lastbilarnas prestanda. Motorerna är desamma som i nya traditionella fordon, men konverterade till gasdriften.

– Ambitionen är att vi ska tanka 100 procent biogas, säger Helena Blom, transportansvarig på Dagab, väl medveten om att det kan hamna fossil naturgas i tankarna ibland.

Men ett mindre åkeri, har det råd att börja ersätta sina dieselbilar med miljösnällare biogasfordon?

– Då handlar det om att göra en livscykelanalys för bilen, säger Volvos Jan Strandhede. Du kan kanske få mer betalt av den som köper transporterna när du garanterar att de är fossilfria.

Vad kostar själva lastbilarna då?

– Riktpriset ligger 480 000 kronor högre än för en motsvarande dieselbil. Men för köparen kan det bli 240 000 eftersom statliga klimatklivet går in och stöttar den som gör investeringar som minskar utsläppen, hur mycket beror bland annat på hur stort företaget är.

kan

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    25 september, 2018

    All koldioxid är klimatpåverkande oavsett om de kommer från rötning eller under jord. Fördelen med biogas är att man slipper partiklarna. Metan är ett rent bränsle. Men håller metandriften samma verkningsgrad som dieseldrift. Min erfarenhet av biogas drift är att vid hög belastning så ökar bränsleåtgången drastiskt. Detta beroende på biogasens lägre gastäthet än vad naturgasen besitter, Problemet med biogas är rötningen, den är alldeles för energikrävande för en storskalig tillverkning av metan (biogas). Processen kostar för mycket energi, på vintern kan energikostnaden bli upp till 40% av energiutvinningen. Diesel och bensin har en kylande effekt på motorn, det har inte gas, så motorernas kylsystem måste uppgraderas annars är risken för motorhaveri stort. Svavelväte är den stora boven när det gäller biogas, den kontaminerar motoroljan och gör att systemen rostar inifrån. -160 grader kräver också sin energitribut. Under mycket speciella omständigheter kan biogasen vara ett rimligt alternativ, men ur energi och miljösynpunkt så är en storskalig satsning på biogas kontraproduktiv. Får man bränslet subventionerat så kan några räkna hem det ekonomisk. Kan man dessutom hitta på en något effektivare metod än rötning så kanske det kan vara något alternativt för än mer storskalig drift, annars inte. Danskarna konkurrerar ut de svenska producenterna av biogas pga högre subventioner. Lätt är det inte.

Lästips:

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Transportarbetarens logga

Fotgängare ihjälkörd av självkörande bil

Förarlöst. En kvinna omkom efter att ha blivit påkörd av en självkörande Volvo. Olyckan inträffade natten till i går i Tempe, Arizona.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Fokus: Framtiden. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.