Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.
Close
Fack och arbetsgivare är överens. Från vänster Eva Nordmark, ordförande i TCO, Göran Arrius, ordförande i Saco, Peter Jeppsson, vice vd i Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, vd i Transportföretagen och Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO.
Close

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Den typ av konflikter som uppstått i Göteborgs hamn kommer inte att vara möjliga med parternas förslag.

Det var mycket hastigt som arbetsmarknadens parter kallade till presskonferens under tisdagsförmiddagen. Där presenterades en överenskommelse som innebär en inskränkning av konflikträtten. LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson säger att förslaget är av kirurgisk precision. Det enda egentliga målet sägs vara att begränsa möjligheten till konflikt på arbetsplatser som redan har ett kollektivavtal.

Förslaget är ett svar på den kommande utredningen som regeringen beställt om eventuella begränsningar av strejkrätten. Först var det tänkt att utredaren skulle ha lämnat över sitt förslag den 31 maj. Men överlämningen sköts upp till midsommarveckan. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på grund av att det inte fanns plats i schemat. Ministern har under tisdagen uttryckt en vilja att genomföra parternas förslag.

Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef,  presenteras som parternas oberoende utredare. Han, och samtliga som talade, säger att det dokument som lämnats till regeringen är ett färdigt lagförslag. Parterna kräver att det ska antas i sin helhet. De uttrycker också väldigt tydligt att de förväntade sig att vilken regering som än styr Sverige efter valet också ställer sig bakom förslaget.

Parterna vill förändra paragraf 41 i medbestämmandelagen och att därigenom minska arbetstagares möjlighet att vidta stridsåtgärd om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

– Vi på LO har förstås varit oroliga att balansen på svensk arbetsmarknad skulle rubbas med den utredning som sitter, säger Torbjörn Johansson, LO.

Deltagarlistan på presskonferensen visar att frågan har högsta tyngd både bland arbetsgivarna och de fackliga centralorganisationerna: På podiet finns Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO, Eva Nordmark, ordförande i TCO, och Göran Arrius, ordförande i Saco. Från arbetsgivarsidan är  Svenskt Näringslivs vd Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd i Transportföretagen, på plats.

Mattias Dahl, hur nöjd är du med det här förslaget som ni tagit fram. Det låter som att ni är helt eniga, men det måste ha stötts och blötts lite?

– Så är det alltid i en förhandlingsdiskussion, när vi började diskussionen gick vi in med hyggligt samma parametrar och ingångsvärden. Men det är klart att det har varit diskussioner på detaljnivå. Men jag är nöjd.

Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport, hade helst sett att konflikträtten lämnats oförändrad.

– Det finns väl ingen som vill att det ska bli så här, men situationen är som den är, säger han.

På Hamnarbetarförbundet är man bedrövad över förslaget.

– Det man föreslår är begränsa konflikträtten i medbestämmandelagen, det har man gjort sista 40 åren och innebär alltid makt förskjuts till arbetstagarnas nackdel. Man kan inte förutsäga rättspraxis, man ställer upp nya kriterier som ska uppfyllas för att man ska få slåss för ett kollektivavtal. Det här kommer även drabba LO-förbunden på sikt, säger Erik Helgesson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

– Men de säger att det inte ska drabba dem som slåss för kollektivavtal och då drabbar det inte oss. De säger vi inte vill ha fredsplikt, men så är inte fallet. Vi vill bli en fullvärdig avtalspart, fortsätter han.

Samtliga LO-förbund står bakom förslaget. I tjänstemannaorganisationen TCO säger alla utom Svenska Journalistförbundet (SJF) ja till lagändringen, SJF valde dock att inte reservera sig i TCO:s styrelse. I akademikerorganisationen SACO:s styrelse sitter inte alla förbund med, men styrelsen var helt enig bakom kravet.

Bakgrunden till både regeringens utredning och parternas förslag är den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ken:
    6 juni, 2018

    Efter att ha varit facklig och aktiv i hela mitt yrkesliv, börjar jag tvivla på fackets roll. Tycker att det mer börjar bli så att det blir arbetsgivarens vilja som styr även dom fackliga besluten.
    Man ska kanske börja fundera på om det är så bra att ha en "bra relation" med svenskt näringsliv.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Val 2018. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.