Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.
Close
Fack och arbetsgivare är överens. Från vänster Eva Nordmark, ordförande i TCO, Göran Arrius, ordförande i Saco, Peter Jeppsson, vice vd i Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, vd i Transportföretagen och Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO.
Close

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Den typ av konflikter som uppstått i Göteborgs hamn kommer inte att vara möjliga med parternas förslag.

Det var mycket hastigt som arbetsmarknadens parter kallade till presskonferens under tisdagsförmiddagen. Där presenterades en överenskommelse som innebär en inskränkning av konflikträtten. LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson säger att förslaget är av kirurgisk precision. Det enda egentliga målet sägs vara att begränsa möjligheten till konflikt på arbetsplatser som redan har ett kollektivavtal.

Förslaget är ett svar på den kommande utredningen som regeringen beställt om eventuella begränsningar av strejkrätten. Först var det tänkt att utredaren skulle ha lämnat över sitt förslag den 31 maj. Men överlämningen sköts upp till midsommarveckan. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på grund av att det inte fanns plats i schemat. Ministern har under tisdagen uttryckt en vilja att genomföra parternas förslag.

Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef,  presenteras som parternas oberoende utredare. Han, och samtliga som talade, säger att det dokument som lämnats till regeringen är ett färdigt lagförslag. Parterna kräver att det ska antas i sin helhet. De uttrycker också väldigt tydligt att de förväntade sig att vilken regering som än styr Sverige efter valet också ställer sig bakom förslaget.

Parterna vill förändra paragraf 41 i medbestämmandelagen och att därigenom minska arbetstagares möjlighet att vidta stridsåtgärd om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

– Vi på LO har förstås varit oroliga att balansen på svensk arbetsmarknad skulle rubbas med den utredning som sitter, säger Torbjörn Johansson, LO.

Deltagarlistan på presskonferensen visar att frågan har högsta tyngd både bland arbetsgivarna och de fackliga centralorganisationerna: På podiet finns Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO, Eva Nordmark, ordförande i TCO, och Göran Arrius, ordförande i Saco. Från arbetsgivarsidan är  Svenskt Näringslivs vd Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd i Transportföretagen, på plats.

Mattias Dahl, hur nöjd är du med det här förslaget som ni tagit fram. Det låter som att ni är helt eniga, men det måste ha stötts och blötts lite?

– Så är det alltid i en förhandlingsdiskussion, när vi började diskussionen gick vi in med hyggligt samma parametrar och ingångsvärden. Men det är klart att det har varit diskussioner på detaljnivå. Men jag är nöjd.

Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport, hade helst sett att konflikträtten lämnats oförändrad.

– Det finns väl ingen som vill att det ska bli så här, men situationen är som den är, säger han.

På Hamnarbetarförbundet är man bedrövad över förslaget.

– Det man föreslår är begränsa konflikträtten i medbestämmandelagen, det har man gjort sista 40 åren och innebär alltid makt förskjuts till arbetstagarnas nackdel. Man kan inte förutsäga rättspraxis, man ställer upp nya kriterier som ska uppfyllas för att man ska få slåss för ett kollektivavtal. Det här kommer även drabba LO-förbunden på sikt, säger Erik Helgesson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

– Men de säger att det inte ska drabba dem som slåss för kollektivavtal och då drabbar det inte oss. De säger vi inte vill ha fredsplikt, men så är inte fallet. Vi vill bli en fullvärdig avtalspart, fortsätter han.

Samtliga LO-förbund står bakom förslaget. I tjänstemannaorganisationen TCO säger alla utom Svenska Journalistförbundet (SJF) ja till lagändringen, SJF valde dock att inte reservera sig i TCO:s styrelse. I akademikerorganisationen SACO:s styrelse sitter inte alla förbund med, men styrelsen var helt enig bakom kravet.

Bakgrunden till både regeringens utredning och parternas förslag är den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ken:
    6 juni, 2018

    Efter att ha varit facklig och aktiv i hela mitt yrkesliv, börjar jag tvivla på fackets roll. Tycker att det mer börjar bli så att det blir arbetsgivarens vilja som styr även dom fackliga besluten.
    Man ska kanske börja fundera på om det är så bra att ha en "bra relation" med svenskt näringsliv.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Transportarbetarens logga

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.