Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.
Close
Fack och arbetsgivare är överens. Från vänster Eva Nordmark, ordförande i TCO, Göran Arrius, ordförande i Saco, Peter Jeppsson, vice vd i Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, vd i Transportföretagen och Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO.
Close

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Den typ av konflikter som uppstått i Göteborgs hamn kommer inte att vara möjliga med parternas förslag.

Det var mycket hastigt som arbetsmarknadens parter kallade till presskonferens under tisdagsförmiddagen. Där presenterades en överenskommelse som innebär en inskränkning av konflikträtten. LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson säger att förslaget är av kirurgisk precision. Det enda egentliga målet sägs vara att begränsa möjligheten till konflikt på arbetsplatser som redan har ett kollektivavtal.

Förslaget är ett svar på den kommande utredningen som regeringen beställt om eventuella begränsningar av strejkrätten. Först var det tänkt att utredaren skulle ha lämnat över sitt förslag den 31 maj. Men överlämningen sköts upp till midsommarveckan. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på grund av att det inte fanns plats i schemat. Ministern har under tisdagen uttryckt en vilja att genomföra parternas förslag.

Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef,  presenteras som parternas oberoende utredare. Han, och samtliga som talade, säger att det dokument som lämnats till regeringen är ett färdigt lagförslag. Parterna kräver att det ska antas i sin helhet. De uttrycker också väldigt tydligt att de förväntade sig att vilken regering som än styr Sverige efter valet också ställer sig bakom förslaget.

Parterna vill förändra paragraf 41 i medbestämmandelagen och att därigenom minska arbetstagares möjlighet att vidta stridsåtgärd om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

– Vi på LO har förstås varit oroliga att balansen på svensk arbetsmarknad skulle rubbas med den utredning som sitter, säger Torbjörn Johansson, LO.

Deltagarlistan på presskonferensen visar att frågan har högsta tyngd både bland arbetsgivarna och de fackliga centralorganisationerna: På podiet finns Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO, Eva Nordmark, ordförande i TCO, och Göran Arrius, ordförande i Saco. Från arbetsgivarsidan är  Svenskt Näringslivs vd Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd i Transportföretagen, på plats.

Mattias Dahl, hur nöjd är du med det här förslaget som ni tagit fram. Det låter som att ni är helt eniga, men det måste ha stötts och blötts lite?

– Så är det alltid i en förhandlingsdiskussion, när vi började diskussionen gick vi in med hyggligt samma parametrar och ingångsvärden. Men det är klart att det har varit diskussioner på detaljnivå. Men jag är nöjd.

Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport, hade helst sett att konflikträtten lämnats oförändrad.

– Det finns väl ingen som vill att det ska bli så här, men situationen är som den är, säger han.

På Hamnarbetarförbundet är man bedrövad över förslaget.

– Det man föreslår är begränsa konflikträtten i medbestämmandelagen, det har man gjort sista 40 åren och innebär alltid makt förskjuts till arbetstagarnas nackdel. Man kan inte förutsäga rättspraxis, man ställer upp nya kriterier som ska uppfyllas för att man ska få slåss för ett kollektivavtal. Det här kommer även drabba LO-förbunden på sikt, säger Erik Helgesson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

– Men de säger att det inte ska drabba dem som slåss för kollektivavtal och då drabbar det inte oss. De säger vi inte vill ha fredsplikt, men så är inte fallet. Vi vill bli en fullvärdig avtalspart, fortsätter han.

Samtliga LO-förbund står bakom förslaget. I tjänstemannaorganisationen TCO säger alla utom Svenska Journalistförbundet (SJF) ja till lagändringen, SJF valde dock att inte reservera sig i TCO:s styrelse. I akademikerorganisationen SACO:s styrelse sitter inte alla förbund med, men styrelsen var helt enig bakom kravet.

Bakgrunden till både regeringens utredning och parternas förslag är den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ken:
    6 juni, 2018

    Efter att ha varit facklig och aktiv i hela mitt yrkesliv, börjar jag tvivla på fackets roll. Tycker att det mer börjar bli så att det blir arbetsgivarens vilja som styr även dom fackliga besluten.
    Man ska kanske börja fundera på om det är så bra att ha en "bra relation" med svenskt näringsliv.

Lästips:

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.