15 förlorar jobbet när Hauger Transport går i konkurs

Cirka 15 chaufförer blir av med jobbet när värmländska företaget Hauger Transport går i konkurs efter bara ett halvårs verksamhet. Men chauffören Fredrik Fredholm, som inte fått betalt för två månaders jobb, är lättad över beskedet. – Nu kan vi i alla fall få pengar från lönegarantin, säger han.

Hauger Transport finns sedan tidigare i Norge. I juni registrerades ett svenskt bolag med samma namn i värmländska Karlstad. I samma veva blev Transports lokalavdelning kontaktad för att företaget ville teckna hängavtal.

– Men de ville inte betala ob eller några andra tillägg, utan ha allt inbakat i månadslönen. Det gick vi inte med på, säger Mikael Ladman, lokalombudsman på avdelningen i Värmland.

Under hösten började chaufförer höra av sig till facket efter att de inte fått sina löner. En av de chaufförerna är Fredrik Fredholm. Han började jobba på timmar för företaget i september. Redan från början fick han känslan av att allt inte stod helt rätt till.

– När jag sökte jobbet sa de att man skulle ligga ute tio dagar och vara ledig tio dagar. Det var det jag hade kommit överens om skulle fungera för familjen. Men när jag började köra ändrade de det till att ligga ute tre veckor och vara hemma en vecka.

Fredrik protesterade men fick höra att alla andra gått med på de nya villkoren. Han vågade heller inte säga upp sig, då skulle han riskera att förlora sin aktivitetsersättning som han tidigare haft som praktikant.

Eftersom Fredrik körde på timlön skulle första lönen komma i slutet av oktober. Men den kom aldrig. Inte heller för kollegorna. I stället kom beskedet att bolaget försatts i konkurs den 2 november.

– Det var ju inte det här jag skrev på för. Det var ju det som skulle funka för familjen, men alla skrev på.

Transportarbetaren har försökt att nå företagets vd utan resultat. Inte heller Transport i Värmland har fått prata med företagets representanter om konkursen. I stället skickade vd Arne Hauger ett mejl där han menade att han inte längre har några intressen i bolaget efter konkursen.

Ärendet ligger nu hos konkursförvaltaren Kenneth Holmlund på Hamiltons advokatbyrå i Karlstad. Han har just börjat sätta sig in i ärendet, som rör cirka femton anställda.

– Jag har inte hela bilden ännu, men de har i alla fall inte fått lön för oktober, säger han.

I nästa vecka kommer konkursförvaltaren ta ställning till vilka som omfattas av den statliga lönegarantin för de löner de inte fått från Hauger.

Fram till dess lever Fredrik Fredholm på lånade pengar från nära och kära. Mikael Ladman är upprörd.

– Det är nog bland det värsta jag varit med om som ombudsman. Att man så kallsint inte betalar ut lön till de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.