15 förlorar jobbet när Hauger Transport går i konkurs

Cirka 15 chaufförer blir av med jobbet när värmländska företaget Hauger Transport går i konkurs efter bara ett halvårs verksamhet. Men chauffören Fredrik Fredholm, som inte fått betalt för två månaders jobb, är lättad över beskedet. – Nu kan vi i alla fall få pengar från lönegarantin, säger han.

Hauger Transport finns sedan tidigare i Norge. I juni registrerades ett svenskt bolag med samma namn i värmländska Karlstad. I samma veva blev Transports lokalavdelning kontaktad för att företaget ville teckna hängavtal.

– Men de ville inte betala ob eller några andra tillägg, utan ha allt inbakat i månadslönen. Det gick vi inte med på, säger Mikael Ladman, lokalombudsman på avdelningen i Värmland.

Under hösten började chaufförer höra av sig till facket efter att de inte fått sina löner. En av de chaufförerna är Fredrik Fredholm. Han började jobba på timmar för företaget i september. Redan från början fick han känslan av att allt inte stod helt rätt till.

– När jag sökte jobbet sa de att man skulle ligga ute tio dagar och vara ledig tio dagar. Det var det jag hade kommit överens om skulle fungera för familjen. Men när jag började köra ändrade de det till att ligga ute tre veckor och vara hemma en vecka.

Fredrik protesterade men fick höra att alla andra gått med på de nya villkoren. Han vågade heller inte säga upp sig, då skulle han riskera att förlora sin aktivitetsersättning som han tidigare haft som praktikant.

Eftersom Fredrik körde på timlön skulle första lönen komma i slutet av oktober. Men den kom aldrig. Inte heller för kollegorna. I stället kom beskedet att bolaget försatts i konkurs den 2 november.

– Det var ju inte det här jag skrev på för. Det var ju det som skulle funka för familjen, men alla skrev på.

Transportarbetaren har försökt att nå företagets vd utan resultat. Inte heller Transport i Värmland har fått prata med företagets representanter om konkursen. I stället skickade vd Arne Hauger ett mejl där han menade att han inte längre har några intressen i bolaget efter konkursen.

Ärendet ligger nu hos konkursförvaltaren Kenneth Holmlund på Hamiltons advokatbyrå i Karlstad. Han har just börjat sätta sig in i ärendet, som rör cirka femton anställda.

– Jag har inte hela bilden ännu, men de har i alla fall inte fått lön för oktober, säger han.

I nästa vecka kommer konkursförvaltaren ta ställning till vilka som omfattas av den statliga lönegarantin för de löner de inte fått från Hauger.

Fram till dess lever Fredrik Fredholm på lånade pengar från nära och kära. Mikael Ladman är upprörd.

– Det är nog bland det värsta jag varit med om som ombudsman. Att man så kallsint inte betalar ut lön till de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.