15 förlorar jobbet när Hauger Transport går i konkurs

Cirka 15 chaufförer blir av med jobbet när värmländska företaget Hauger Transport går i konkurs efter bara ett halvårs verksamhet. Men chauffören Fredrik Fredholm, som inte fått betalt för två månaders jobb, är lättad över beskedet. – Nu kan vi i alla fall få pengar från lönegarantin, säger han.

Hauger Transport finns sedan tidigare i Norge. I juni registrerades ett svenskt bolag med samma namn i värmländska Karlstad. I samma veva blev Transports lokalavdelning kontaktad för att företaget ville teckna hängavtal.

– Men de ville inte betala ob eller några andra tillägg, utan ha allt inbakat i månadslönen. Det gick vi inte med på, säger Mikael Ladman, lokalombudsman på avdelningen i Värmland.

Under hösten började chaufförer höra av sig till facket efter att de inte fått sina löner. En av de chaufförerna är Fredrik Fredholm. Han började jobba på timmar för företaget i september. Redan från början fick han känslan av att allt inte stod helt rätt till.

– När jag sökte jobbet sa de att man skulle ligga ute tio dagar och vara ledig tio dagar. Det var det jag hade kommit överens om skulle fungera för familjen. Men när jag började köra ändrade de det till att ligga ute tre veckor och vara hemma en vecka.

Fredrik protesterade men fick höra att alla andra gått med på de nya villkoren. Han vågade heller inte säga upp sig, då skulle han riskera att förlora sin aktivitetsersättning som han tidigare haft som praktikant.

Eftersom Fredrik körde på timlön skulle första lönen komma i slutet av oktober. Men den kom aldrig. Inte heller för kollegorna. I stället kom beskedet att bolaget försatts i konkurs den 2 november.

– Det var ju inte det här jag skrev på för. Det var ju det som skulle funka för familjen, men alla skrev på.

Transportarbetaren har försökt att nå företagets vd utan resultat. Inte heller Transport i Värmland har fått prata med företagets representanter om konkursen. I stället skickade vd Arne Hauger ett mejl där han menade att han inte längre har några intressen i bolaget efter konkursen.

Ärendet ligger nu hos konkursförvaltaren Kenneth Holmlund på Hamiltons advokatbyrå i Karlstad. Han har just börjat sätta sig in i ärendet, som rör cirka femton anställda.

– Jag har inte hela bilden ännu, men de har i alla fall inte fått lön för oktober, säger han.

I nästa vecka kommer konkursförvaltaren ta ställning till vilka som omfattas av den statliga lönegarantin för de löner de inte fått från Hauger.

Fram till dess lever Fredrik Fredholm på lånade pengar från nära och kära. Mikael Ladman är upprörd.

– Det är nog bland det värsta jag varit med om som ombudsman. Att man så kallsint inte betalar ut lön till de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.