David Ericsson
Close
Scania transportlaboratorium kör lastbilsdelar mellan Sverige och Holland. I ett par års tid har åkeriet testat att dra två fullånga trailrar med en vanlig tvåaxlig dragbil. Ekipaget är närmare 32 meter långt.
Close

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Fokus: Framtiden. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Kompakt mörker. Framför oss tänds bromsljusen och karavanen av bilar saktar hastigt in. På håll syns blåljus mot himlen.

– Shit, inte igen! utbrister David Ericsson.

Ännu en olycka. Den fjärde på vår färd längs E4:an denna gråmulna fredag. Hade självkörande bilar kunnat förhindra krocken som nu skapar kilometerlånga köer? Om alla bilar på motorvägen haft de avancerade system för automatisk inbromsning och styrning som redan finns …

– Kanske, säger David. Fast jag är skeptisk. Hur hanterar en självkörande dragbil blixthalka? Eller en framhjulspunktering? Om vi någonsin får förarlösa bilar tror jag att det ligger långt fram i tiden.

Kör för Scania

David Ericsson
David Ericsson har kört lastbil i 40 år. Foto: Jan Lindkvist

David Eriksson är chaufför, journalist och författare. Han jobbar för Scania transportlaboratorium, ett åkeri som flera anställda förare lite skämtsamt kallar för en skyddad verkstad.

Liknelsen är inte helt fel. Scanias eget husåkeri fraktar inte bara lastbilsdelar mellan fabrikerna i Sverige och Holland. Chaufförerna rattar bilar som är fulla med testutrustning och förarna har ofta med sig tekniker och ingenjörer på resorna.

Även fordonskombinationerna är försöksobjekt. För David startar den här resan en torsdagsmorgon. I Södertälje. Klockan har passerat nio när han styr ut på motorvägen. Med ett mäktigt 32 meter långt ekipage.

Det är en vanlig tvåaxlig dragbil med en sexcylindrig motor på 410 hästkrafter. Och sedan två långa trailrar efter varandra. På flaken ligger bakaxlar packade i särskilda riggar.

Godset ska till Scanias fabrik i Zwolle. David Ericssons uppgift är att köra ”långbilen” till Malmö, haka av en trailer och fortsätta till Ishøj i Danmark. Där är körtiden slut och en utvilad chaufför står redo att ta över.

”Smidig att köra”

Längre och tyngre fordon är omdebatterat. I övriga EU finns ett starkt motstånd, trots att klimatnyttan är uppenbar. Scanias långbil, som får väga 80 ton, drar i snitt 3,6 liter diesel per mil. Det vill säga bara någon halvliter mer än en vanlig dragbil med en trailer. Och då får testbilen med sig dubbelt så mycket gods.

David Ericson är imponerad:

– Långbilen är smidig att köra. Smidigare än vad folk i allmänhet tror. Jag har aldrig varit upp på någon trottoarkant. Nu har jag inte kört så mycket i halka, men känslan är faktiskt att det går rakare på vägen. Den bakre trailern motverkar rörelser i sidled.

I flera års tid har Scanias lastbilar kört i kolonn för att se hur mycket bränsle som kan sparas på minskat luftmotstånd. Det är också första steget mot framtida fordonståg där en enda förare kontrollerar och styr en hel rad av bilar.

100 meters mellanrum

Den här dagen är David ”lok”, med en bil efter. Efterföljaren har en radar med farthållare påkopplad som ser till att avståndet blir konstant.

– Mellanrummet är omkring 100 meter. Tanken är annars att avståndet ska vara så kort som tio meter. Men sådana försök har polisen än så länge sagt nej till, förklarar David.

Han är positiv till längre och tyngre lastbilar, fast han anser att det borde krävas en särskilt utbildning och kanske en ny körkortsbehörighet:

– 80 ton är inte att leka med, trots allt. Skulle man få sladd och går av vägen är risken stor att det blir skrot av alltihop.

Bra däck blir också extra viktigt, påpekar han:

– Man får ju inte säga det rent ut, men det är ju tvåaxliga utländska dragbilar som kör fast i backarna eller ligger i dikena. På den här bilen har Scania satt bästa möjliga vinterdäck.

– Det låter så lockande att bara hänga på en trailer till. Men marknaden är inte mogen för att släppa det fritt med 32-metersbilar och 80 ton.

Förare kritiska

Regnet piskar frontrutan och Malmö är insvept i dis när David kör in på ett industriområde. Han kopplar av bakersta trailern. En timme senare är Öresundsbron passerad och vi kliver in på Scanias anläggning i Ishøj, strax söder om Köpenhamn.

Här har chaufförerna kök och övernattningsrum. Runt bordet sitter ett halvdussin förare i strumplästen. Hur ser de på diskussionerna om självkörande förarlösa fordon?

– Jag tror inte alls på det, fnyser en förare. Visa mig den självkörande dragbil som åker från Södertälje, kopplar av en trailer i Malmö och kör hit och parkerar. Att åka på vägen är en sak, men lastningen och lossningen då?

De andra nickar. Men en chaufför påpekar att det är bra med teknik som stödjer föraren. Varningssystem som också kan bromsa eller styra fordonet, om oväntade saker händer.

Incident

Fredag morgon. David Eriksson har precis rullat av färjan i Helsingborg och är på väg norrut på E4.

I höjd med Nyköping inträffar sista incidenten. En lätt lastbil har tappat ena bakhjulet. Kön segar sig mot olycksplatsen. David går ut i vänsterfilen för att blockera bilförarna som försöker tränga sig.

Hade en självkörande lastbil gjort samma sak? Försökt bringa lite ordning i kaoset? Hur hade den hanterat blinkande blåljus, koner och brandmän på en kolsvart motorväg?

I dag pratar forskarna allt mer om artificiell intelligens (AI). Programmerarna ska inte bara lära bil-datorerna hur de ska agera i olika nödsituationer. Morgondagens bil ska tänka själv. Ska själv överväga om det är minst dåligt att väja till höger eller till vänster i en krissituation.

Om en olycka ändå inträffar, vem ska då stå till svars inför skranket? Föraren som kopplat in automatiken? Åkeriet som köpt in den och beordrat användningen? Fordonstillverkaren?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bosse Svahn:
    9 januari, 2018

    Hur kan en självkörande lastbil med släp reagera på exempelvis svartis i utförslut.... krävs ganska mkt erfarenhet o förutseende för att släppa bromsen o hålla ratten rakt oavsett 100km/h
    .....eller magkänsla att undvika omkörning av framförvarande lastbil som beter sig underligt
    ..... Eller motlut i 15cm oplogad snö.... att snabbt slå av anti spin, pressa boggin om möjligt, växla ner, gasa, så man inte fastnar....
    När automatiken klarar det så..... kanske
    Men det kommer nog att dröja......
    Kanske trafikverkets halkbekämpning måste robotiseras i så fall..

  2. Janne:
    2 januari, 2018

    David går ut i vänsterfilen för att blockera bilförarna som försöker tränga sig.
    Exakt så har jag också gjort de senaste 10 åren, dock är det olagligt enligt polisen.
    Jag vill se den dator som klarar av att backa mot en lastningsramp med ett linkekipage där allt lutar något och dessutom delvis är belagt med is och snö. Där man alltså MÅSTE räkna med att ekipaget kommer att glida snett någon meter.

Lästips:

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

David Ericsson

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Davids krönika. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.